Asa-numita „credinta in zane” a fost, pana recent, un lucru obisnuit in Scotia. Inca mai gasesti, acolo si in Irlanda, oameni obisnuiti care accepta „taramul celalalt” ca pe o realitate probabila. La inceputul secolului al XX-lea, renasterea literara irlandeza a fost, in mare parte, finantata de aristocrata irlandeza Lady Gregory, care afirma, in „Visions and Beliefs in the West of Ireland” / „Viziuni si credinte din vestul Irlandei”:
„Lumea zanelor exista ca o stare exaltata de constiinta in care oamenii pot intra temporar in vise, in transa, in diverse tipuri de extaz [sau] pot suferi chiar moartea. [Desi] pare sa inconjoare si sa interfereze cu aceasta planeta… nu poate avea alte limite decat cele ale universului insusi.”
Fiecare dintre noi are un univers launtric care poate fi explorat. Acesta este la fel de profund, de vast si de plin de mistere ca spatiul cosmic. Nu avem nevoie de masini costisitoare sau de capacitatea intelectuala a unui geniu pentru a-l explora. Dar trebuie sa ne acordam un ragaz si liniste pentru a afla cum functioneaza mintile noastre si cum interactioneaza sperantele si viziunile noastre cu ceea ce ne inconjoara. Chiar si cand nu putem face asta, putem constientiza puterea pe care o avem. Cuvintele rostite de Iisus, cum ca, daca avem credinta cat un graunte de mustar, putem sa mutam si muntii, si ca discipolii Sai i-ar putea vindeca pe altii chiar mai bine decat El, daca au credinta, n-ar trebui luate ca o gluma. Exista cazuri in care oamenii au ridicat, cu mainile lor, o masina, sub care se afla o persoana iubita.
Inlauntrul nostru se afla lumi extraordinare, neexplorate. Mediul irlandez Eileen Garrett („Adventures in the Supernormal”) afirma ca studiile parapsihologice ne pot oferi solutii la probleme care nu pot fi rezolvate pana cand ratiunea ii va permite omului sa inteleaga ca, prin intermediul intuitiei, poate transcende restrictiile impuse de mediu. „Calea spre sufletul omului trece prin intuitie si intelegerea conceptuala trebuie sa porneasca de la cunoasterea sufletului.”
Garrett considera ca abilitatile paranormale sunt distribuite in randul intregii omeniri si trebuie doar dezvoltate spre a aduce binefaceri lumii.
In „The Faery Faith: An Integration of Science with Spirit” / „Credinta in zane: O reconciliere a stiintei cu spiritul”, parapsihologul Serena Roney-Dougal confirma:
„Pe masura ce cultura devine din ce in ce mai materiala, noi devenim [mai] separati de natura, locurile salbatice dispar, iar vietile noastre sunt invaluite intr-o lumina puternica, dar care nu lasa loc pentru intuneric, mlastina, padure, astfel ca acest aspect al fiintei noastre paleste.”
Roney-Dougal considera ca religia zanelor provine dintr-o filosofie „aflata la baza religiilor lumii, de la animism si samanism la neopaganismul contemporan”. Cand a inceput sa studieze parapsihologia, ea a simtit ca explora fundamentele religiei. La inceputuri, religia isi avea originile in experienta concreta a sacrului. Iar fenomenele paranormale constituie parte din acea realitate sacra. Cand abordam lumea zanelor, abordam lumea sufletului, o lume de stralucire si de iluzie.
In Scotia, capacitatea de a vedea zane era numita „clarviziune”, care abia mai tarziu a ajuns sa insemne „darul profetiei”. Povestile britanice si irlandeze cu zane sunt „preceltice, prepatriarhale, provenind de la populatiile neolitice, samanice, purtatoare ale cultului zeitei, de la care provin si practicile magice din folclorul britanic”. Roney-Dougal descrie parapsihologia drept stiinta magiei:
„De-a lungul timpului, populatii apartinand mai multor culturi au aderat cu buna stiinta la aceasta realitate, la acest mod de gandire, din motive spirituale. Acestea sunt numite populatii samanice si folosesc diverse tehnici spre a accede la lumea cealalta.”
Genul de realitate la care se refera ea pare sa fie mediata de hiperactivitate la nivelul emisferei drepte. Colin Wilson afirma, in „Mistere”, ca aceasta emisfera dreapta, nonverbala si intuitiva, intelege definitii complicate, este capabila de rationamente complexe, explicand poate agilitatea copiilor-minune din matematica, si poate constitui o cale spre subconstient, permitand accesul la forme superioare de constiinta.
Comentariile sunt închise.