Icoana lui Iisus e diferita fata de alte icoane religioase, ca de exemplu, icoana lui Buddha?

Social Media
  •  
  •  
  •  

icoana lui IisusIcoana nu este legata de arta portretului: daca exista vreo asemanare, aceasta este numai de natura ideala, in masura in care Imaginea face parte din Realitatea divina pe care este harazita s-o exprime. Caci icoana este inainte de toate reprezentare – in limitele inerente incapacitatii fundamentale de a traduce adecvat divinul – a Realitatii transcendente si suport al meditatiei: ea tinde sa fixeze mintea asupra imaginii care, la randul ei, o trimite mai departe, concentrand-o asupra Realitatii pe care o simbolizeaza.

Icoana este indeobste recunoscuta ca nefiind facuta de mana omeneasca (acheiropoietos), ceea ce inlatura orice idee de reprezentare vadita sensibila. Daca imaginea Fecioarei este atribuita Sfantului Luca, in schimb Mandilionul este de origine miraculoasa; imaginea lui Buddha a fost proiectata de el insusi asupra panzei sau rezulta din releveul umbrei sale aparute pe sol. Toate icoanele ulterioare sunt reproducerea unor prototipuri supranaturale, efectuate in conditii riguros pregatite si respectand canoane precise.

Desigur, icoana lui Hristos este despartita de modelul sau divin. Icoana lui Buddha nu este decat o reflectare iluzorie, un artificiu (upaya); dar icoana lui Hristos se impartaseste totodata din natura Modelului sau si-i prelungeste intruparea, iar icoana lui Buddha permite sesizarea Realitatii supraformale pe care o evoca in chip iluzoriu. Este consecinta Legamantului dintai al lui Boddhisattva de-a ramane pe pamant pana la mantuirea ultimei fiinte. Acest dublu aspect lamureste de ce, daca dupa Jodo, chipul Preafericitului este un mijloc de a accede la har si chiar la mantuire, el poate de asemenea servi la a aprinde focul, daca iti este frig. Un apolog Zen considera ca nu este un sacrilegiu sa folosesti in felul acesta statuile sfintilor.

Icoana nu este un scop in sine, dar este intotdeauna un mijloc. Este, se spune, o fereastra deschisa intre pamant si cer, dar in ambele sensuri. Fondul aurit al icoanei bizantine – precum si aurariile care impodobesc chipul lui Buddha sunt, la propriu vorbind, insasi lumina cereasca, lumina Transfigurarii. Fixate, asa cum le aflam in Grecia, pe iconostas, icoanele se afla la limita dintre lumea senzoriala si lumea spirituala: ele sunt reflectarea celei de-a doua in prima, dar si calea de acces de la prima la a doua.

10 comentarii la „Icoana lui Iisus e diferita fata de alte icoane religioase, ca de exemplu, icoana lui Buddha?”

  1. In biblie zice clar sa NU NE INCHINAM LA IDOLI. La icoane ne putem inchina. Care ar fi diferenta? Pai, dupa cum zici tu, cineva macane. Hai sa gandim. Un idol poate fi o statuie, o sculptura sau orice alta forma materiala ce reprezinta o entitate. De ce este pacat sa te inchini unui idol? Deoarece acela care se inchina idolului, se inchina unei statui, deci la entitatea materiale care este data de forma si materia aceleia. ICOANA ESTE ALTCEVA. ICOANA POATE FI VAZUTA CA O POARTA DE LEGATURA INTRE MATERIE SI NEMATERIE. CAND CINEVA SE INCHINA LA ICOANA, EL NU SE INCHINA LA ACEL OBIECT, CI SE GANDESTE LA FIINTA SAU LA FIINTELE CARE SUNT ILUSTRATE IN ACEA ICOANA. Deci, EXISTA O MARE DIFERENTA. Cand privesti icoana, vezi Sfantul sau Sfintii ilustrati in aceasta, si te rogi lor, gandindu-te la ei. Acelasi lucru nu este posibil atunci cand este vorba de idoli, sculptati in lemn, piatra, etc. Totodata, pentru cei interesati, atunci cand dispuneti de timp – CERCETATI DESPRE CELE 3 MINUNI ANUALE PE CARE HRISTOS DUMNEZEU IN TREIME SLAVIT LE-A LASAT PE PAMANT. Daca aveti nelamuriri, mergeti la duhovnicii adevarati, cei neschismatici si non-nou-calendaristi, mergeti la Sfantul Munte Athos sau daca dispuneti de banuti – mergeti in Israel, la Sfantul Mormant, la muntele Taborului sau mergeti sa vedeti cum Iordanul isi intoarce apele spre izvor atunci cand este Boboteaza Domnului dupa calendarul iulian (cel nealterat de catre papa si gashca). Multumim pentru articol, totusi as ruga, tinand cont ca Romania majoritatea coplesitoare sunt ortodocsi, sa se respecte credinta si sa nu se compare Singurul Dumnezeu ale carui minuni si fapte se inampla anual, cu un zeu care exista doar in imaginatia celor cuprinsi de puterea de sugestie a satanei.

  2. Mă întreb, cu regret (și retoric), până când veți încerca, folosind tertipuri semantice și cuvinte pretențioase, dar și concepte pe care nu le înțelegeși sau, mai rău, le vreți deturnate de la adevăr? Folosesc P2 plural deoarece doresc să mă adresez tuturor porcilor care incearcă să își facă de lucru cu mărgăritere, ceea ce nu este de loc vătămător, atât timp cât nu le meșteșugesc sub aceste bizare forme de așa zisă cunoaștere, venită pe filiera indiană (pentru cei care nu știu la ce mă refer le recomand să caute “prețioasele învățături indiene – se găesec din belșug pe internet, sau, mai ales articole despere așa-zișii maeștrii indieni – mai toți condamnați {până la chiar autohtonul pedofil cu ambiții sexuale transcedentale – MAGNUS – cel așa-zis Gregorian Bivolaru – predestinat nume!} de tribunale prin toate țările civilizate pe unde au încercat să insinueze minunatele învășături hinduse – au sute de milioane de zei și zeițe!)… Dar să nu mă pierd în detalii… sau deja am facut-o… mă rog, sunt multe de scris despre acești derbedei mondiali și despre puterile lor “minunate”. m[ ]ntreb ce ar zice Părintele Boca sau Părintele Papacioc dacă ar mai trăi și i-ați întreba ce părere au despre paralelele făcute cu reprezentările grafice (trebuie să fii în mare întuneric să numești icoane reprezentările lui buda sau a mai știu eu cărei zeități hinduse) ți icoanele creștine! E dureros să vezi ce se întâmplă în ziua de azi cu oameni inteligenți și cu oareșce cultură și, mai ales, cu pregătire profesională superioară! Probabil că nu vei publica acest scurt comentariu, însă sper că a fost măcar ca un semnal de alarmă, dacă nu ca un șut în fundul ființei tale deturnate de la adevăr! Încercă să înveți despre ceea ce scrii și poate, dacă ai intenții bune, vei fi în măsură să VEZI ce se întâmplă în jurul tău!

  3. @LEONIDAS
    Tu te inchini la icoana sau la ce reprezinta icoana ? Dumnezeu a spus sa nu-ti faci chip cioplit a nimic din cate sunt in Cer sau pe pamant si nici sa le venerezi . Doar Dumnezeului Sfant sa te inchini … acum, daca tu, in fata icoanei, inchizi ochii si te rogi lui Dumnezeu, icoana fiind facuta sa te aduca mai aproape cu mintea de Cel la care te rogi, gresesti ?

  4. Icoana este o porcarie , o imagine a unuor barbosi fara nici o legatura cu realitatea , e praf in ochi pentru multime , totul consta in a controla masele , nu este nimic sfant intr-o icoana ( iar alea care “plang” sunt realizate cu ajutorul unor mecanisme , totul este fals ) . Preotii sunt niste sarlatani , calugari reprezinta un club de homosexuali ,iar asa zisii preasfintiti sunt niste rahaturi de oameni care profita de prostia si naivitatea oamenilor . Crestinismul este de rahat ,nu a inteles deloc invataturile lui Isus !!

  5. Pingback: Icoana lui Iisus e diferita fata de alte icoane religioase, ca de exemplu, icoana lui Buddha? - REVISTE

Lasă un comentariu