Din secretele Bibliei crestine

Social Media

Imagine: pixabay.com (Commons Creative – free)

Cuvantul „biblie” vine de la grecescul „ta biblia”, care inseamna „cartile”; trecut la forma de feminin singular, in limba latina si in toate celelalte limbi. Intr-adevar, Biblia este o biblioteca, cu o culegere de 73 de carti, mai vechi sau mai noi, scrise de oameni care au avut convingerea ca sint inspirati de Dumnezeu. Biblia poarta si numele de „Sfinta Scriptura”, aceasta denumire fiind importanta din doua motive:
* cuvantul lui Dumnezeu a fost scris, dar exista si un cuvant al lui Dumnezeu care nu a fost scris;
* cuvantul lui Dumnezeu reprezinta scrieri care sunt evenimente sau cuvinte rostite si apoi scrise.

Biblia relateaza apelurile lui Dumnezeu, ca si raspunsurile pe care oamenii i le dau. Poporul caruia Dumnezeu i S-a revelat a fost mai intai Israelul, aparut in istorie cam pe la anul 1200 i. Chr., popor angajat in miscari ce au framantat Orientul antic. Totusi, religia a facut din el un popor aparte, pentru ca nu a cunoscut decit un singur Dumnezeu, invizibil si transcendent. Poporul a exprimat relatia dintre el si Dumnezeu prin termenul juridic de „alianta”. Toata existenta poporului era subordonata aliantei si legii care ajuta poporul sa se mentina in conditiile aliantei.

Cind crestinii au devenit constienti ca scrierile lor sacre vorbesc despre o noua alianta, au dat numele de Vechiul Testament tuturor cartilor sacre care au fost scrise pina la Christos. Terminologia vine de la latinescul testamentum – „alianta”.

Astfel, avem cele doua mari parti ale Bibliei: Vechiul Testament si Noul Testament, fiecare avind in componenta sa 46 de carti si, respectiv, 27 de carti. Putem spune deci ca Biblia este locul prin excelenta unde Dumnezeu ne vorbeste; Biblia este cuvintul lui Dumnezeu care ne interpeleaza: „Cuvintul lui Dumnezeu este viu si plin de putere (eficace), mai ascutit decit sabia cu doua taisuri, patrunde pina la despartitura dintre suflet si duh, dintre incheieturi si maduva, el judeca (scruteaza) sentimentele si gindurile inimii” (Evr. 4, 12). Deci, Biblia pe care noi o deschidem trebuie sa se transforme in lumina, apa vie, sabie. Dar pentru aceasta trebuie sa se infaptuiasca ceea ce spune urmatorul motto: „Nu ajunge sa aveti Biblie, ci trebuie sa o si cititi; nu ajunge sa cititi Biblia, ci trebuie sa o si intelegeti si sa o meditati; nu ajunge sa o intelegeti si sa o meditati, ci trebuie sa o traiti”. Vreau sa va adresez indemnul pe care Sfintul Grigore cel Mare il facea intr-o scrisoare unui laic – medicul imparatului: „Cauta sa meditezi in fiecare zi cuvintele Creatorului tau. invata sa cunosti inima lui Dumnezeu din cuvintele Lui, pentru ca tu sa poti dori mai arzator bunurile vesnice si cu mai mare dorinta inima ta sa se aprinda de iubire pentru Dumnezeu si pentru aproapele”. Intre cartile religioase ale diferitelor religii necrestine (Coranul pentru mahomedanism, Rig-Vedas pentru budism, Zend-Avesta pentru zoroastrism, Kings pentru confucianism) si Sfinta Scriptura a poporului crestin exista o mare deosebire. Cartile sfinte ale religiilor pagine consemneaza eforturile omului pentru cunoasterea lui Dumnezeu, nazuinta omului spre divinitate. in ele nu vorbeste Dumnezeu, ci numai omul.

In schimb, in Sfinta Scriptura, Dumnezeu insusi ne dezvaluie tainele sale, Dumnezeu insusi ni se adreseaza in limbaj omenesc. Cu alte cuvinte, Dumnezeu insusi este autorul principal al Sfintei Scripturi si el, pentru a redacta cartile sfinte, a ales oameni de care s-a slujit (hagiografi), permitindu-le folosirea capacitatilor si puterilor proprii. Asadar, Dumnezeu este autorul principal, iar hagiografii sint autorii secundari. Aceasta participare directa a lui Dumnezeu la redactarea cartilor sfinte este numita inspiratie. Inspiratia de care vorbim se deosebeste de acea inspiratie care influenteaza poetii sau artistii. Inspiratia in Sfinta Scriptura este o interventie divina prin care Dumnezeu se adreseaza omului in limbaj omenesc. Dumnezeu a vorbit poporului israelit in limbajul acestui popor, cu expresiile limbii din acel timp.

Bogatia lui Dumnezeu s-a transmis oamenilor prin mijloacele marunte si subrede ale acestora. Cind vorbim de acest limbaj uman, ne putem gindi la intruparea Fiului lui Dumnezeu, aceasta pentru ca si cuvintul lui Dumnezeu adresat oamenilor este tot un fel de intrupare in limbaj si expresii sau mesaje. Ca si in intrupare, in Sfinta Scriptura, Dumnezeu permite ca ideile Sale, cuvintul Sau, mesajul Sau sa fie imbracate in cuvinte umane modeste, in mesaje umane imperfecte. Noi primim aceste cuvinte inspirate, aceste mesaje umane ca pe cuvintul lui Dumnezeu. Citind Sfinta Scriptura, cautam sa gasim care este cuvintul, care este mesajul pe care Dumnezeu doreste sa ni-l transmita.

Citind Sfinta Scriptura, trebuie sa ne intrebam ce vrea Dumnezeu de la noi, ce se ascunde indaratul unui anumit text. Pentru a descoperi intentia autorilor sacri, trebuie tinut seama de:
* conditiile timpului si cultura hagiografilor;
*genurile literare folosite in acea epoca;
* modurile de a simti, de a vorbi si de a povesti din acel timp. Sfinta Scriptura trebuie citita si interpretata in acelasi Duh in care a fost scrisa. Conciliul al II-lea din Vatican indica trei criterii pentru o interpretare a Scripturii conform Duhului care a inspirat-o:
* trebuie data o mare atentie continutului si unitatii intregii Scripturi;
* trebuie citita in traditia vie a Bisericii intregi;
* este necesara atentia la coeziunea adevarurilor de credinta intre ele si in proiectul total (planul global) al revelatiei.

Sfintele Scripturi au multe pasaje greu de inteles. Ele au fost redactate in limbi devenite de mult timp moarte, in timpuri si locuri foarte indepartate de noi, de catre autori care aveau o cu totul alta formatie decit noi. in plus, ele vorbesc despre misterele lui Dumnezeu care nu sint accesibile mintii noastre. Sfintul Petru, in a doua Scrisoare a sa, facind referinta la scrisorile Sfintului Pavel, spunea: „in ele sint unele lucruri greu de inteles pe care cei nestiutori si nestatornici le rastalmacesc ca si in celelalte Scripturi spre pierzarea lor” (2 Pt 3, 16). De aceea, nimeni nu se poate apropia de textul sacru daca nu are o pegatire cuvenita si o metoda de interpretare sigura. Hermeneutica este stiinta care stabileste regulile cu ajutorul carora se poate afla sensul corect al unei vorbiri, al unei opere. Hermeneutica sacra se ocupa cu stabilirea regulilor de interpretare, de intelegere corecta a textului sacru.

Importanta hermeneuticii biblice o vedem din cuvintele eunucului reginei Candace a Etiopiei: „Cum as putea sa inteleg daca nu ma ajuta cineva?” (Fap 8, 31).

Sensul Sfintei Scripturi este adevarul pe care Dumnezeu autorul principal al Bibliei intentioneaza sa-l exprime prin cuvintele hagiografului. Dupa o veche traditie, se pot distinge doua sensuri ale Scripturii: sensul literal si sensul spiritual, acesta din urma fiind subimpartit in sens alegoric, moral si anagogic.

Sensul literal. Este sensul semnificat de cuvintele Scripturii si descoperit de exegeza care urmeaza regulile interpretarii corecte. Toate sensurile Sfintei Scripturi se bazeaza pe sensul literal.
Sensul alegoric. Putem dobindi o intelegere mai profunda a evenimentelor recunoscind semnificatia lor in Christos. Astfel, trecerea Marii Rosii este un semn al biruintei lui Christos si, prin aceasta, al Botezului (cf. 1Cor 10,2).

Sensul moral. Evenimentele relatate in Scriptura trebuie sa ne duca la un mod corect de a actiona. Ele au fost scrise pentru invatatura noastra” (1Cor 10, 11).
Sensul anagogic. Realitatile si evenimentele pot fi vazute si in semnificatia lor eterna, calauzindu-ne spre patria cereasca. Astfel, Biserica, pe pamint, este semn al Ierusalimului ceresc (cf. Ap, 21, 1-22, 5).

Un distins cercetator medieval rezuma foarte clar semnificatia celor patru sensuri:
* sensul literal te invata faptele;
* alegoria te invata ce trebuie sa crezi;
* sensul moral te invata ce trebuie sa faci;
* anagogia te invata spre ce trebuie sa tinzi.

Concordanta profunda a celor patru sensuri asigura intreaga bogatie citirii vii a Scripturii in Biserica. Astfel, intelegerea paginii sacre de catre noi devine in mod arid literalista, apropiindu-se numai de cuvintele „practicate” in mod fanatic: acesta este asa-numitul „fundamentalism” adoptat de multe miscari religioase rigide, ca Martorii lui Iehova, care pun in practica in mod literalist cuvintul biblic. Rezultatul este adesea opus sensului inteles de Biblie: „a nu atinge”, de exemplu, in lumea biblica, este o invitatie pentru a apara viata, care este simbolizata de singe; de aceea, este o infidelitate fata de sensul textului a interzice transfuzia de singe cum fac Martorii lui Iehova. Paul spunea pe buna dreptate; „Litera ucide, spiritul e cel ce da viata” (2Cor 3, 6). De asemenea, este impotriva lecturii corecte a Bibliei si acel spiritualism vag care deduce din textul sacru aplicatii libere, palide si generice, fara precizarile riguroase ale semnificatiei reale.

Anumite lecturi „carismatice”, in sensul larg al cuvintului, introduc adesea in cuvintul lui Dumnezeu ceea ce se doreste; propriile sentimente, propriile emotii. Noi trebuie sa facem o dubla miscare: o miscare centripeta – ceea ce spune Biblia, si o miscare centrifuga – ceea ce imi spune mie Biblia astazi. Acest lucru il afirma si scriitorul francez catolic Charles Peguy: „Dumnezeu nu ne-a dat cuvinte moarte de inchis in cutii mici si mari si pe care trebuie sa le pastram in ulei rinced ca mumiile Egiptului. Dumnezeu nu ne-a dat conserve de cuvinte spre a le pazi, dar ne-a dat cuvinte vii pentru a ne hrani”. Sa se apropie, asadar, din toata inima de textul sacru, fie prin liturghie, atit de bogata in cuvinte divine, fie prin lectura spirituala, fie prin initiative organizate sau prin alte metode care astazi se raspindesc pretutindeni, in mod laudabil, cu aprobarea si prin grija pastorilor Bisericii. Sa nu uitam insa ca citirea Sfintei Scripturi trebuie insotita de rugaciune, ca ea sa devina un dialog intre Dumnezeu si om: caci „vorbim cu el cind ne rugam si il ascultam cind citim cuvintele dumnezeiesti” (DV 25). Cartile Vechiului Testament nu au fost compuse intr-o singura perioada istorica.

Evenimentele relatate in Vechiul Testament se extind pe o perioada de aproximativ 2000 de ani de istorie, din timpul patriarhului Abraham (aproximativ 1800 i. Chr.), pina la razboaiele sustinute de fratii Macabei (aproximativ 140 i. Chr.). Daca ar trebui sa includem in aceasta perioada si relatarea creatiei, precum si cele care se refera la personaje si fapte dinaintea patriarhilor, cum ar fi Noe si potopul, atunci putem urca pina la inceputul timpului. Totusi, compunerea efectiva a textelor biblice, chiar daca se folosesc povestiri si traditii vechi, se situeaza intr-un arc de timp mai restrins care, probabil, incepe cu monarhia (aproximativ 1000 i. Chr.) si se incheie in secolul I i. Chr. Cartile Noului Testament au fost scrise toate in a doua jumatate a secolului I d. Chr. Primele texte au fost probabil scrisorile Sfintului Pavel.

Vechiul Testament a fost scris in original in limba ebraica si aramaica (mici fragmente). Aceste doua limbi se scriu numai cu consoane, lectorul trebuind sa adauge vocale dupa inteles. Citiva iudei intelepti, numiti masoreti, incepind cu secolul al VII-lea d. Chr., au adaugat si fixat vocalele sub forma punctelor dispuse deasupra sau dedesubtul consoanelor. Acest text evreiesc se numeste text masoretic. Primele scrieri s-au facut pe papirus (hirtie care se facea din maduva de papirus). Pe aceasta hirtie se putea scrie numai pe o fata si nu se putea coase usor. De aceea, papirusurile erau facute sul, formind un volum si foarte rar erau facute in forma de carte (codice), dar nu pentru a fi folosite in public. in secolul al II-lea i. Chr. a aparut pergamentul facut din piele de magar, capra sau oaie. Avantajul era ca se putea scrie pe ambele parti, se puteau rade si rescrie. Ele se infasurau in suluri care se acopereau cu pinza de in si se introduceau in vase cilindrice de lut, apoi se sigilau la gura. Aceste suluri erau destinate cititului in public.

In sfirsit, in secolul al VIII-lea d. Chr. a fost introdusa hirtia de bumbac descoperita de chinezul Tsai-Lun in secolul al II-lea, raspindita in secolele VI si VII in tarile Asiei, iar in secolele XI si XII in
Europa. Schimbarile suferite de textul ebraic in decursul veacurilor nu au alterat substantial textul ca sa intervina erori. Pina in 1947, cel mai vechi manuscris al Vechiului Testament era papirusul NASH. Acesta continea Decalogul si citeva versete din Deuteronom. Dupa descoperirea manuscriselor de la Qumran, posedam texte mult mai vechi (cu aproximativ 1000 de ani). Aceste texte din urma dovedesc respectul si grija omului fata de textul sacru, pentru ca, timp de 1000 de ani, schimbarile suferite de textul sacru au fost neglijabile.

Noul Testament a fost scris in limba greaca vulgara – koiné (nu cea clasica) – care s-a raspindit in Orient dupa Alexandru Macedon (m. 323 i. Chr.). Aproape toate textele Noului Testament au fost scrise pe papirusuri, deoarece era un material ieftin si usor de gasit pe vremea apostolilor. Din secolul IV d. Chr. incepe sa se foloseasca din ce in ce mai mult pergamentul. Hirtia incepe sa se utilizeze din secolul al XIII-lea.

Pina in secolul al IX-lea, pergamentele au fost scrise in exclusivitate cu litere majuscule. Din secolul al IX-lea incepe sa se foloseasca scrierea cu minuscule. impartirea actuala a Vechiului si Noului Testament in capitole este opera lui Stefan Langton, arhiepiscop de Canterbury (m. 1228). Santes Pagnino din Lucca (m. 1541), in noua traducere a Vechiului si Noului Testament, a impartit textul sacru in versete numerotate.


Social Media

15 Comments

  1. SI CUM SE FACE CA NICIUN OM NU A MAI FOST INDRUMAT SAU INZESTRAT SA I SE COMUNICE PORUNCI DE LA DUMNEZEU? E UN MISTER DE CE IN URMA CU 2000 DE ANI LI SE COMUNICA CUVANTUL LUI DUMNEZEU ,IAR ACUM NU NE MAI COMUNICA NICI_O EVANGHELIE,POATE MAI ERA CEVA DE TRANSMIS.EU CRED CA RELIGIA A CREAT BIBLIA SI A SCRIS CE AU VRUT EI .EU CRED IN DUMNEZEU NU IN RELIGIE SAU IN BISERICA .

  2. Silvia tu crezi ca pe Dumnezeu il gasesti pe camp s-au in padure daca nu studiezi nimic despre El. Bineinteles ca Dumnezeu e pretutindeni dar daca nu-i cunosti cuvantul zici religia a scris biblia si Dumnezeu nu e uin biserica . Da unde e in discoteca in crasma s-au in biblie ce zici. Eu zic in biblie ca acolo il descoperi si citind biblia si rugandute ajungi sa-l iubesti. De ce ? Findca descoperi o fiinta atotputernica si atat de buna cum nu exista om pe planeta. E intruchiparea bunatatii supreme si ne iubeste atat de mult incat indura toate rautatile ,nederptatile ,uciderile de prunci si de oameni gandinduse ca poate ne vom indrepta si vom respecta cuvantul lui si ca niste fii ratacitori vom veni cu lacrimi in ochi la El sa-i cerem iertere. Si sa stii ca au mai fost oameni inspirati de Dumnezeu de 2000 de ani in coace sunt atate aprofetii la muntele Athos ,profetia de la Fatima sunt calugari romani care au scris profetii cautati si veti gasi.

  3. Manuscrisele de la Marea Moartă au fost publicate și în România, în perioada socialistă, la Editura Politică, astfel că pot fi consultate în biblioteci. Cea mai obiectivă dintre toate cele 10 evangheli copte, aflate în prezent la Muzeul National din Cairo-Egipt, mi se pare cea după Toma.In esență, apostolul Toma susține următoarele despre Jeshua, individul zeificat de judeo-creștini ca Isus Hristos:
    1]A fost un simplu predicator judeu,interesat să aducă unele modificări textelor originale ale Vechiului Testament.Predica mai ales pentru cei săraci și ignoranți,fapt ce explică de cărturarii nu prea l-au băgat în seamă.
    2]N-a săvârșit nici una din minunile descrise în cele patru evanghelii canonice.Relatările despre aceste minuni circulau de mult timp în folclorul judeu despre proorocii Ilie Tesviteanul și Eliseiu.
    3]N-a fost maltratat de romani,deoarce era pacifist și împăciuitor.
    4]N-a fost crucificat și nici n-a înviat.Fariseii tradiționaliști l-au bătut și l-au alungat în Shrinagar,unde a trăit până la adânci bătrâneți.
    Discovery a prezentat o emisiune despre aceste evanghelii, insistând asupra discrepanței dintre ele și cele canonice.Incăpățânare cu care clerul ține cu dinții de cele patru evanghelii canonizate de episcopii judeo-creștini sălbatici din sec.4 e.n.nu-i face nici cinste, nici servicii.In mod normal, ar trebui să fie prezentate oamenilor toate cele 39 de evangheli(după Petru,după Iuda,după Toma,după Bartolomeu,după Maria Magdalena,după Filip etc.)încât să ne putem face o părere corectă și completă.In toate e vorba de mitologie și nu adevăruri, cum de altfel e vorba în toate religiile lumii.

  4. hehe….cine crede ca Biblia il mantuie e eronat rau
    teoria cu Biblia si popoarele care care nu au pus mana pe ea e mult prea lunga….sunt o gramada de ipoteze de luat in considerare.
    cateva ipoteze la care am ajuns eu:
    1. fiecare popor, sau grupare de oameni traieste dupa anumite principiisi legi scrise…se pune intrebarea daca exista rai si iad….daca exista atunci probabil omul ajunge la bine daca a facut binele cu constiinta deplina….cred ca un om care a facut rau fara sa fie constient de acest lucru poate ajunge tot in „rai”….tin sa cred ca totul tine de constiinta ta…daca esti impacat cu tine cand mergi de pe lumea asta, asta referitor la aceasta ipoteza
    2. pornind de la teoria reincarnarii e posibil ca acei oameni care au trait inainte de a aparea Biblia sa se reincarneze din nou acuma, urmand ca si ei sa afle de „cuvantul Domnului”…e o teorie puerila…ma indoiesc de ea.
    3. daca stam bine si ne gandim inainte de Biblie existau cele zece porunci care cred ca sunt suficiente pentru ca omul sa traiasca in pace si liniste, sunt de parere ca daca omul le-ar respecta nu ar mai fi nevoie deloc de Biblie deci nu e atat de tragic nici pentru acei oameni care au trait inainte de Hristos…tot aveau cunoastere de ce trebuie sa faca.
    4. uitandu-ma si la alte carti sfinte imi dau seama ca toate indeamna in mare parte la acelasi lucru, asa ca nu vad de ce ar fi mai sfant unul care urmeaza cuvintele din Biblie fata de unul care urmeaza Coranul…..e doar diferenta de concepte.
    5. Dumnezeu nu exista pentru ca exista Biblie….si nu au nimic de-a face acea forta suprema care a creat totul cu o carte. binenteles ca Dumnezeu exista pentru absolut oricine..si pentru cel ce crede si pentru cel ce „nu crede”…pun „nu crede” intre ghilimele pentru ca nu imi imaginez om care sa creada ca totul s-a facut din flori…trebuie sa fii bolnav mintal sa crezi ca lumea asta s-a facut asa pur si simplu…ca totul s-a facut din nimic si a facut-o nimic.
    6. cred ca Biblia a fost scrisa in scop bun dar nu s-a reusit acest lucru pentru ca se pierde esenta lucrurilor…a devenit cu timpul o carte dupa care multe grupari de oameni sunt obsedati dar se uita sa se urmeze cele scrise in ea…e ca si in filmul „The book of eli” unde el omoara cu atat usurinta pentru apararea Bibliei uitand sa faca ce scrie in ea…..cred ca a captat prea mult atentia oamenilor cartea in sine.
    7. referitor la oamenii care nu au aflat de Biblie pana acuma, nu poti sa stii ce plan are Dumnezeu cu ei…Dumnezeu are grija unde ne nastem iar daca asa s-a intamplat ca ei sa aterizeze in nustiu ce trib din Africa inseamna ca Dumnezeu stie de ce l-a pus acolo…nu asa se zice ca Dumnezeu le stie pe toate?….poi atunci el nu e constient de posibilitatile acelui om?
    8. cred ca cea mai mare cunoastere mult mai presus de cunoasterea din Biblie e cunoasterea pe care Dumnezeu a plantat-o in adancul sufletului nostru, in constiinta noastra, pentru a stii ce trebuie sa facem, care ne e scopul aici, ce e bine si ce e rau…..asta pentru cei ce cred ca daca mor cu Biblia in mana or sa ajunga automat si in rai

    acuma marea intrebare e urmatoarea…care raspunde la totul
    exista intradevar iad si rai sau e doar imaginatia unor evanghelisti?
    exista reincarnare sau si asta e o mare aberatie?

    daca cineva poate sa demonstreze existenta lor fara carti( Biblie, Coran, carti budiste…) atunci totul se reformuleaza in alt mod…..pana atunci sunt doar ipoteze si imaginatii ale unor oameni.

    nu stiu sa fac un raport dar sa zicem ca 50% din populatia acestei planete crede in reincarnare si cealalta jumatate crede in iar si rai…..nu vi se pare ca e o diferenta prea mare? pe cine ai putea sa crezi in acest caz? logic ca, crestinii vor spune sa crezi in Iisus, in rai, iad…..dar cum ramane cu credinta celorlalti 50% ? e chiar atat de eronata?

    mie la momentul actual mi se par toate religiile destul de absurde….ori toate sunt bune conform teoriilor NEW Age pe care nu le cred, ori toate mint………in cazul in care doar o parte sunt bune ar fi o eroare grava a unor popoare.

    astept pareri contra

  5. Jimi de unde ai tras tu concluzia asta nu stiu dar nu prea are logica da asa e cu unii le spui una si ei inteleg altceva. De aia ziceti ca biblia nu aduce mantuirea ca e greu de priceput adevarul e mai usor si comod sa traiesti in lumea materiala cu toate minciunile cara ni se servasc zilnic de ratacitii lumii care-si zic iluminati .

  6. toti cauta secrete dar nu le vor gasi pentru ca ele nu exista.Secretul apsolut esti tu :OMULE DUMNEZEU nea creiat ultimi dar suntem fara pret an fata SA ,NOI suntem cea ce DUMNEZEU numeste apsolut.Tu OMULE teai nascut, ai crescut si ai supravetuit cu cele lumesti vazute dela nastere ,de acea nu ai depasit sa exploatezi mai mult de zece la suta din creierul tau ,da creierul tau care defapt controleaza totul chear cea ce tu nu poti crede ca e cu putinta.suntem unicati pentru ca asa nea facut Dumnezeu dar noi nu am reusit sa ne descoperimni gandim gresit rezumandune doar la cele lumesti vazute si simtite prin atigere .tu Omule nu sti ca poti face mai mult, oare cand vei vedea pe cel de langa tine oare cand vei crede cu adevara ca Dumnezeu exista oare cand vei ramane flamand dand altori flamanzi oare cand te vei schimba’ oare cand? daca exista ceva ce nu a existat el exista datorita faptului ca neam gandit si am crezut cu adevarat ca acel ceva exista ear prin gandirea noastra el a anceput sa existe lam format fara sa ne dam seama.De ce? pentru ca amcrezut cu adevarat ca acel ceva exsista/Deci ancearca sal crezi pe DUmnezeu an mintea ta pentru ca el axista cu adevarat el este dintodeauna si va fi langa tine ,tu nulai opservat, tu ai opservat doar cea ce ai vazut ear ce nu ai vazut ai exprimat doar prin cuvinte nici prin simtire si nici prin gandirea profunda teai limitat la cei zece la suta .Exista ceva an lume gandit bine si ese prost? an tot timpul vetii tale antreabate mereu lucrul acesta el te va face sa te redescoperi si de fiecare data cand te vei antreba te vei descoperi mereu altfel .Tu poti face opsolut orce atat timp cat gandirea ta este buna atat timp cat crezi ca poti face ceia ce ati doresti sa faci , gandeste pozitiv mereu alungati rautaea din minte si Dumnezeu ati va raspunde SIGUR. Ea aminte la tot ce -se antampla cu tine an timpul acesta cat vei lucra la schimbarea ta, caci Dumnezeu ati vorbeste EL ati va vorbi meru ancearca sal antelegi fi atent la tot ce se antampla cu tine ancaodata.Stiu ca tie omule tise pare apsurd cea ce citesti dar credinta nu poate fi apsurda ,apsurd esti tu pentru ca nu crezi tu doar ati anchipui ca ,crezi. Creieru aste secretul este unicat si face parte din noi .Nu exista numic an univers care sa se asemene cu creierul uman nul vei putea anlocui niciodata asa cum nici Dumnezeu nu va putea fi anlocit de nimeni /Ceva se aseamana antre noi si Dumnezeu . Tu trebue sate gandesti la lucrul acesta asa ca omule gandestete bine si ancearca sa antelegi de ce ai fost creat Continuitaea esti tu ,Dumnezu puterea apsoluta care te va alimenta continu pentru ca tu sa devi apsolutul perfect pentru care ai fost creat .Dumnezeu exista pentru ca tu existi ,iar tu existi pentru ca EL exista Nu tea creat sa te distrunga, deci nu ancerca sal distrungi pentru ca nu vei reusi niciodate doar te vei autodistrunge singur asa cum defapt am si anceput sa ne autudistrucemi singuri ,Priveste an jurul tau si totul va vorbi de la sine si chear si an fata realitati tu omule ramai indiferent pentru ca nu ai anteles ca poti gandi mult mai mult decat zece lasuta. tu poti schimba multe numai daca vrei nu uita cine esti si cine este Creatorul tau

  7. fratilor era vorba unui mare filozof,socrate.el spunea ca el stie ca nu stie nimic.l-as intreba pe cel care spunea de manuscrisele de la marea moarta ca au fost publicate sub comunisti.erau dragule atei.daca tu nu crezi in natura divina a lui iisus asta nu inseamna ca nu e posibila.nu ai dovezi irefutabile.

  8. Am fost ateu, educat de către satanica școală communistă, ale cărei efecte din păcate, le simt și la o parte dintre prezenții crespondenți. Studiind Biblia, Coranul și cărțile apocrife, am realizat în ce negură de întuneric am trait, regretând în același timp, fiecare clipă trăită în ignoranță. Fraților atei, nu vă doresc că parcurgeți cele parcurse de mine, de când am realizat căci precum Biblia, nimic nu merita a iubi în viață. Cu stimă, Filip G.M.

Leave a Reply