Marcion, ereticul care a negat Vechiul Testament

Social Media
  •  
  •  
  •  

marcion3Marcion a fost un eretic gnostic, mentionat de Sf. Justin Martirul in prima sa Apologie ca unul dintre cei mai importanti eretici de la mijlocul secolului al II-lea d.H. Marcion era originar din Pont, nascut catre anul 85 d.H., intr-o familie crestina din Sinope. Imbogatit ca armator, el joaca in tinerete un rol activ in numeroasa comunitate crestina constituita in Pont. Excomunicat din Sinope, de catre tatal sau, Philologus, care era episcopul locului, pentru ideile sale teologice, dar si pentru seducerea unei tinere fete, el se instaleaza in Asia Mica unde, probabil, datorita succesului sau, starneste ostilitatea episcopului de Smirna, Sf. Policarp.

“Te recunosc ca primul nascut al lui Satan”

Stabilit la Roma, catre 139 d.H., daruieste comunitatii crestine suma de 200.000 de sesterti, cu speranta ca va fi ales episcop al Romei. Se pare ca in anul 144 d.H. Marcion a tinut un discurs celebru despre parabola pomului bun si a celui rau (Luca 6,43), in fata Adunarii Batranilor Bisericii crestine din Roma, incercand sa-i convinga sa adere la ideile lui. In fata refuzului acestora (i-au inapoiat si suma daruita la inceput), el se separa de Biserica Romei si fondeaza propria sa comunitate, gasind rapid foarte multi adepti. Sf. Irineu mentioneaza ca Marcion, intalnindu-l pe Sf. Policarp la Roma, a cerut recunoasterea sa, iar acesta i-a raspuns: “Te recunosc ca primul nascut al lui Satan”.

Adeptii lui Marcion practicau ascetismul

Biserica marcionita era o biserica misionara si era singura concurenta serioasa a Bisericii crestine. Avea o structura bine organizata si semana foarte mult cu cea crestina: o ierarhie functionala supusa unei discipline riguroase, ca de altfel intreaga comunitate. Membrii comunitatii practicau un ascetism sever si renuntau la casatorie, iar carnea si vinul erau excluse din regimul lor alimentar, pestele era insa ingaduit. Ascetismul nu este atat o problema etica, cat una de demarcatie metafizica. Spre deosebire de ascetismul esenian si de monahismul crestin, ascetismul marcionit nu este un mijloc de sfintire a existentei umane, ci este esential negativ si se constituie ca parte componenta a revoltei gnostice impotriva cosmosului.

In secolul al III-lea puterea Bisericii marcionite incepe sa scada in Occident, iar in Orient, datorita persecutiilor repetate, marcionitii se retrag in mediul rural. In timpul lui Constantin cel Mare, marcionitilor le era interzis sa se intalneasca in locuri publice sau private, iar bisericile pe care le aveau au fost date crestinilor. In secolul V, Teodoret din Cyr a convertit la ortodoxie opt sate marcionite din episcopia sa. Marturii despre existenta marcionitilor intalnim pana in secolul X.

Evanghelia lui Marcion

Din punct de vedere doctrinar, Marcion ocupa o pozitie unica atat in gandirea gnostica, cat si in istoria Bisericii Crestine. In fapt, el era crestin, marturisind un crestinism mai putin eclectic decat al celorlalti gnostici. Si asta pentru ca Marcion a lansat una dintre marile sfidari ortodoxiei crestine. El singur, intre ei toti, a facut o serioasa pasiune pentru Hristos, chiar daca Biserica nu a putut admite interpretarea pe care el a dat-o.  Marcion isi fondeaza intreaga sa doctrina pe sensul literal al Evangheliei; in aceasta riguroasa supunere la sensul literal, el este lipsit de sincretism, trasatura caracteristica gnosticismului. In sfarsit, la fel ca si apostolul Pavel, care a fost in ochii sai apostolul prin excelenta, el spune ca credinta, si nu cunoasterea este sursa mantuirii. Prin aceasta ultima trasatura, se pare ca Marcion iese hotarat de pe teritoriul gnostic, care este delimitat prin conceptul gnozei. Insa dualismul anticosmic, al carui intransigent purtator de cuvant este Marcion, ideea unui Dumnezeu necunoscut, opus celui care a creat lumea, conceptia unui Creator secund si opresor, toate acestea sunt elemente gnostice prin excelenta.

In formularea sa foarte scurta, Evanghelia lui Marcion este aceea a unui Dumnezeu strain si bun, Tatal lui Iisus Hristos, care ne smulge din lanturile grele ale mizeriei umane ce ii sunt in totalitate straine. Ideea stranietatii adevaratului Dumnezeu, Marcion o imparte cu gnosticismul in general; ca este strain prin modul mantuirii, ca oamenii sunt straini in inima si spiritul lor, iata ceea ce ii apartine doar lui. Ce ratiuni il indeamna pe Dumnezeu cel bun sa ia in grija soarta oamenilor? Si iata raspunsul: nicio ratiune, decat bunatatea Sa. El nu-si ia la Sine copiii pierduti, nici nu-i aduce din exil, mantuirea lor este un fapt gratuit din partea lui Hristos. Pretul rascumpararii este sangele lui Hristos, care a fost dat nu pentru iertarea pacatelor, nici pentru purificarea umanitatii vinovate, pe scurt, nicidecum pentru reconcilierea umanitatii cu Divinitatea, ci pentru anularea dreptului Creatorului asupra proprietatii sale. Acest drept este recunoscut legitim, asa precum si legea este recunoscuta valida pentru fiecare om, atat timp cat ei sunt subiecti ai Stapanului Lumii, dovedesc supunere. Acesta este sensul pe care Marcion il da rationamentului paulin asupra legii, iar Marcion recunoaste acest Testament ca document autentic al Stapanului acestei Lumi.

Dumnezeul Vechiului Testament e diferit de Dumnezeul Noului Testament

Din punct de vedere crestin, aici este partea cea mai periculoasa a dualismului lui Marcion. Dumnezeu cel drept este cel din Vechiul Testament, Dumnezeu cel Bun este cel din Evanghelie. In spiritul lui Marcion, care simplifica abuziv gandirea Sf. Pavel, exceland in anti-iudaism, aici ca si in alte locuri, dreptatea legii este pur formala, rigida si razbunatoare: ochi pentru ochi, dinte pentru dinte; aceasta justitie este atributul cardinal al Dumnezeului Creator. In timp ce principala caracteristica a Dumnezeului inferior este dreptatea (theos dikaio), Dumnezeul superior nu este decat bun (theos agathos). El nu judeca, el l-a trimis din bunatate fata de om pe Hristos pe pamant. Singura relatie a Dumnezeului cel Bun cu lumea este soteriologica, inteleasa ca fiind impotriva lumii si a stapanului ei.

Antiteze incearca sa demonstreze discordanta dintre Vestea cea Buna si Lege. Marcion aseza Vechiul Testament sub semnul de maledictio, si Noul Testament sub semn de benedictio. In acest sens, Vechiul Testament este, dupa Marcion, un document istoric ireprosabil, caci ne prezinta un Demiurg al lumii care se comporta asemenea celui mai arbitrar dintre tirani. Iisus Hristos, trimis de Dumnezeul cel bun, isi alege un trup capabil de simtire si de suferinta, desi acest trup nu este material. Propovaduind, Iisus il exalta pe Dumnezeul cel bun, dar se fereste sa arate ca nu este vorba de Dumnezeul Vechiului Testament.

De altfel, Iahve afla din propovaduirea lui lisus ca exista un Dumnezeu transcendent. El se razbuna, dandu-l pe Iisus prigonitorilor sai. Dar moartea pe cruce aduce salvarea, caci prin sacrificiul Lui, Iisus rascumpara omenirea de la Dumnezeul creator. Regimul Dumnezeului bun este un dar perfect gratuit si nemeritat, vestit si adus oamenilor de Hristos. Ceea ce il caracterizeaza pe Dumnezeul cel bun este totala stranietate in raport cu lumea. El e tot atat de strain de genul uman, pe cat acesta ii este lui strain. Efect de stranietate, dar si factor care genereaza in perpetuitate stranietatea, este faptul ca Dumnezeul bun nu se manifesta in aceasta lume.

Canonul biblic marcionit cuprinde Evanghelia dupa Luca (din care extrage “alterarile datorate iudeo-crestinilor ignoranti”) si zece dintre epistolele pauline: Galateni, Corinteni, I si II, Tesaloniceni, Efeseni, Coloseni, Filipeni si Filimon (2-21). Marcion neaga faptul ca Vechiul Testament ar fi o prefigurare sistematica a Noului Testament. Evanghelia dupa Luca o considera ca fiind singura autentica, insa elimina episodul nasterii lui Hristos si aluziile la David s.a.

Pentru a riposta lui Marcion, care incerca sa impuna in mediile crestine canonul sau insotit de propria interpretare, Biserica se vede obligata sa stabileasca canonul biblic ortodox si dogma ortodoxa. In materie de dogma este perceptibila clar o tenta anti-marcionita. In primele formulari doctrinare, in prefata la cartea sa De principiis, Origen afirm: “Acest Dumnezeu, drept si bun, Tatal Domnului nostru Iisus Hristos, este Cel care a dat atat Legea, cat si proorocii si Evangheliile, dupa cum tot El este si Dumnezeul apostolilor, ca si al Vechiului si Noului Testament”.

9 comentarii la „Marcion, ereticul care a negat Vechiul Testament”

  1. Eu nu neg vechiul testament dar pe noul testament, il neg.
    Secretul suprem al vaticanului ca sa-i zic asa este ca “evangheliile au fost modificate”, un secret la care incearca sa-l tina, dar cartea lui enoh nu a putut fi facuta disparuta, si se stie ce s-a intamplat exact la potop acum 500000 ani din transilvania, in zona marii negre de astazi.
    Totul se reduce la anunaki.

  2. Dragos daca negi testamentul nou fiindca ai probleme cu Vaticanul te anunt ca noi suntem biserica din rasarit cea ortodoxa si de aia nu se unifica fiindca ortodoxii tin invataturile de 2000 de ani si nici nu avem biblioteci secrete la Constantinopol. Patriarhul nostru e acolo la Istambul ca mielul intre lupi si nu neaga dumnezeirea lui Iisus te-ai interbat de ce ca iar fi mai usor si ar duce o viata de huzur dupa aia . Patriarhul de la Istambul e contestat de musulmani si nimeni nu-l atinge te-ai intrebat de ce?

  3. O ierarhie religioasa este necesara pentru ca o ierarhie sociala exista si aici pe pamant dar si in cer in imparatia lui Dumnezeu. Evident in fata lui Dumnezeu suntem cu totii egali. Insa o ierarhie e de dorit. Anarhia nu e de dorit. Chiar domnul Iisus Hristos spune apostolilor sai ca cel ce va dori sa fie mai mare intre ei sa fie slujitorul lor. Domnul doreste sa ne spuna ca prin aceasta, cel care preia sefia unui grup oarecare, fie el eclesial sau laic, are nevoie de o doza de smerenie si intelegere a situatiilor in asa fel incat conducatorul sa se armonizeze cu grupul, sa se identifice cu el si sa fie adevarat cap al acestuia. Stim cu totii, capul face, capul trage. Cand capul nu se armonizeaza cu trupul stim cu totii ce se intampla. Ierarhia consta de fapt in arta de a conduce si nu de a manipula. Unii se simt manipulati in anumite grupuri uneori din dorinta de independenta. de unde si capacitatea de a face parte din grup ca subaltern unde iar trebuieste o doza de smerenie a celor condusi.Cat despre bazaconiile cu vaticanul care tine secret nustiu ce evanghelii modificate astea sunt Sf uri, ati citit foarte multa literatura sf, telenovele ori ati stat prea mult de vorba cu babele.Nu alea din Bucegi. Evangheliile au fost scrise de mai multe persoane, dar Biserica a recuoscut numai cele patru evanghelii multe altele fiind considerate apocrife deci nu sunt date ca sigure si deci nu pot fi luate in considerare. Planand indoiala nu au fost luate in considerare. Cele patru evanghelii sunt absolut sigure de aceea a au fost incluse in NTestament
    Prostiile cum ca vaticanul le tine ascunse pe alea bune si ei au mistificat si ticluit altele sunt alte bazaconii mai mari. Pai eu le-as fi ars ca sa nu mai fie gasite niciodata ! nu e logic!
    Cat despre faptul ca Dumnezeu cuvantul adica Domnul Iisus Hristos s-a nascut dintr-o fecioara este cat se poate de firesc si adevarat. Si iata de ce. Apostolii au fost adusi intr-o clipita la patul de moarte al maicii Domnului, cum s-ar spune in zilele noastre prin teleportare. Cine i-a adus daca nu puterea lui Dumnezeu, fiindca apostolii erau imprastiati prin lume. Fiind maica Domnului nostru, Hristos a venit si a luat sufletul maicii sale la cer. Nasterea din fecioara a lui Hristos a fost proorocit, prezis adica cu mult timp in urma de proorocul Isaia care a spus in timpul unui dans ritualic ca o fecioara va lua in pantece si va naste fiu, acesta fiind mantuitorul lumii. Un sfant , adica batranul Simeon care era copist deci copia manuscrise a citit textul si a crezut ca e o greseala deci a scris femeie in loc de fecioara. Dumnezeu a trimis insa ingerul lui si a sters ceea ce scrisese acesta si a pus in locul liber ,,fecioara”.Necrezand in minunea care se petrecuse peste noapte dar si uimit, Simeon a scris din nou un alt manuscris si a pus acolo iar cuvantul femeie in textul de la Isaia. Ingeruk a venit noaptea si a scris din nou : fecioara. Iarasi a scris femeie. In vremea aceea textele religioase se copiau litera cu litera. O singura greseal pe manuscris ducea la anularea lui. De aceea cel care gresea fie si o singura litera trebuia sa arda manuscisul. aceasta scrupulozitete era facuta pentru ca cuvantul lui Dumnezeu sa ajunga intact la noi. In anii 1940 au fost descoperite manuscrisele de la marea Moarta vechi de 2000 de ani. Uimirea cea mare a cercetatorilor a fost atunci cand, descifrand textele din ebraica veche s-a constatat ca textele din Vechiul Testament erau identice cu cele din zilele noastre. Sfantul Simeon a fost vestit de inger ca nu va vedea moartea pana ce nu va tine in brate pe mantuitorul lumii cel nascut din fecioara.Asa s-a si intamplat. Sf Simeon statea in fata intrarii templului din Ierusalim pentru ca copii erau adusi acolo in a 8 a zi pentru a fi circumcisi. El l-a recunoscut imediat pe micul Iisus Hristos l-a luat in brate si a spus cuvintele memorabile: acum libereaza Doamne pe robul Tau caci vazura ochii mei mantuirea Ta care ai gatit inaintea tuturor poparelor, Cu el era si proorocita Ana. Evenimentul a fost imortalizat printr-o icoana numita Intampinarea Domnului care are si o sarbatoare la 2 februarie. In alta ordine de idei trebuie sa ne imaginam ca Dumnezeu nu ar fi venit pe pamant intrupandu-se dintr-o femeie(fie ea si evlavioasa) care s-ar fi impreunat cu un barbat , adica nu din pofta trupului. El a ales sa se nasca dintr-o fecioara curata printr-o taina pe care numai Dumnezeu si Fecioara o stiu si iata deci impreuna lucrarea Lui Dumnezeu cu omul (fecioara). Dintre oameni ea este singura care a stiut taina intruparii Domnului.Aici e si o inaltare a omului din pacat si neascultare caci asa cum printr-o femeie(Eva) a venit pacatul in lume, tot asa printr-o femeie (fecioara Maria) pacatul va fi starpit prin nasterea fiului ei Domnul Iisus Hristos care va mantui lumea prin moartea sa. De aceea cantam la Pasti: …Hristos a inviat din morti cu moartea pre moarte calcand, si celor din morminte viata daruindu-le.
    Am ajuns la final, nu va lasati inselati si nu mai ganditi ceea ce vi se pare ci luati si cititi Evanghelia si apoi faceti comenterii , si nu dupa cum va taie capul de aiurea pt ca dracul va invata sa vorbiti asa din mandrie si ingamfare, cu alte cuvinte: eu am credinta mea si cred ce vreau eu nu ceea ce zice biserica. Eu va spun ca biserica are o experienta de 2000 de ani pe cand noi suntem de vre-o 2- 3 decenii pe aici deci nu putem avea acea experienta din veac a sfintilor si celor placuti lui Dumnezeu. Amin, amin zice Domnul, Iata eu stau la usa si bat.( la usa inimii) De va voi cineva sa-mi deschida voi intra la el si voi cina cu el. Ce bucurie poate fi mai mare pentru un om, sa intre la el Stapanul Universului si sa cineze cu el.
    Nu mai umblati cu prostii copilaresti, puneti mana pe carte si mai lasati cluburile unde-si fac dracii salas si veti vedea o schimbare in inima voastra.Amin

  4. D-le mihai condur.Doar trei lucruri.1. nU MAI Face propaganda procrestina,proreligie.Daca esti asa naiv incat crezi ca scrie in cartile alea,e treaba dumitale.E de ajuns ca biserica fura destul de la lume.Macar de ai fi citit biblia cu adevarat.Afla ca mai sunt si altele in lumea asta care pot dau un sens rational,nesclavagist,fata de acela pe care il dau religiile lumii.In toate religiile sunt atatea pasaje in care se indeamna la a ucide din n motive ultra banale.Poate ca nu ati auzit de evolutionism.

    Ce bucurie poate fi mai mare pentru un om, sa intre la el Stapanul Universului si sa cineze cu el.
    Nu mai umblati cu prostii copilaresti, puneti mana pe carte si mai lasati cluburile unde-si fac dracii salas si veti vedea o schimbare in inima voastra.Amin

    Cred ca aveti creierul spalat,sincer.Imi este mila.Sper sa reusiti candva sa aflati ce e adevarul si ce povesti sunt scrise in numele si pentru religie.

  5. Dragă domnule gandul,

    Aveţi dreptate: 1. Nu are voie să facă propagandă creştină,dar asta nu înseamnă că ceea ce spune el nu e adevărat!

    În fine,asta nu înseamnă că nu există minuni: pe mine m-a ajutat Dumnezeu de cel puţin 300 de ori,ţi în cazul în care am făcut prostii imense, fără scăpare.
    Asta nu poate fi conicidenţă!
    În plus,uită-te la cazuri,pe care eu le-am văzut,oameni care chiar sunt demonizaţi!
    Chiar oamenii de ştiinţă nu pot explica tot ce se întâmplă la creştini,apoi inventează că toţi cei care au fost acolo (mă refer la Fatima de exemplu) care au fost în nr. de 4000 au delirat. E… aşa nu se poate. S-a dovedit ştiinţific,plus că unii erau pregătiţi:cu apă,cu mâncare,cu bască… Nu aveau toţi cum să delireze. Cercetaţi mai multe despre creştinism.

Lasă un comentariu