Descrierea sintoismului
Religia numita sinto poarta o inconfundabila marca: “Made in Japan”, adica Fabricat in Japonia. Ca multe alte productii creatoare ale unui popor inventiv, sinto este una dintre cele mai deosebite religii din toata lumea. Si ca multe alte produse venind din tara nipona, nu este pe deplin apreciata de producatorii ei.
Spre deosebire de crestinism, sinto nu are intemeietor, nici profet, nici mantuitor, nici crez, nici Scriptura, nici teologie. Asemenea crestinismului insa sintoismul are locasuri de cult, scoli, cler, grupari si subgrupari, secte si subsecte. Mai are si circa 30.000.000 de adepti si aproximativ 100.000 de sanctuare. La fel ca hinduismul, a fost descris ca o religie bazata pe credinta in multi zei sau fara zei. La fel ca si cele mai multe dintre religii, sinto strabate gama de la ortodoxie la modernism, de la renuntare la gigantizare, de la stiinta la magie, de la credinta la focuri de artificii.
Majoritatea japonezilor sunt, nominal, sintoisti. Multi sintoisti se roaga la propriile sanctuare si in sanctuare budiste, ba chiar asimileaza ceea ce simt ei ca este bun si util din credinta crestina, ca sa nu zicem nimic despre urmarea lui Confucius.
Un sintoist a descris sintoismul asa: “Sintoismul a supravetuit bombardamentelor, cutremurelor si chiar pierderii divinitatii imparatului. Nu avem nici un motiv sa nu credem ca va dainui mereu la noi”. In ceea ce o proveste pe persoana respectiva, sintoismul nu doar ca va continua sa existe mereu, dar a si existat dintotdeauna. Se considera ca sintoismul este cea mai veche dintre religii si cea mai moderna, totodata. Sintoismul reprezinta credinta unui popor, Calea zeilor.
Kami
Radacinele sintoismului stau infipte adanc in solul fertil al mitologiei. Ramurile lui sunt inalte – tot atat de inalte cat muntele Fuji, ridicandu-si fruntea-i alba pana la o inaltime de circa 4000m si care, insusi, este adorat de multi ca zeitate.
Sintoismul este insa si mai inalt. El se afla tot la atata inaltime ca si rasaritul soarelui, cu al carui nume se identifica cei peste 100.000.000 de oameni ai insulelor. Simbolul soarelui rasarind este de asemenea aplicat pe drapelul national japonez. Soarele este o zeita japoneza cu nume muzical: Amaterasu O-Mi-Kami – Marea Kami din cer stralucitoare.
# Kami este un termen ce trebuie retinut.
# Kami dezvaluie istoria sintoismului.
# Kami este puterea creatoare, sustinatoare, conducatoare si sprijinitoare a tot ce exista in univers si dincolo de univers.
# Kami este Dumnezeu, iar kami sunt zeii.
# Kami este elanul vital (elan vital in text), esenta vietii, forta, cauza, efectul, trecutul, prezentul si viitorul. Spatiul si timpul, dar si aspatialitate si atemporalitate –
# Kami este totul.
De fapt, termenul japonez pentru expresia “calea zeilor” este Kami-no-michi. Cuvantul “sinto”, acum cunoscut in mod obisnuit si universal, se spune ca a fost folosit de Confucius si este format din sen (duhuri ceresti) si Tao (Calea).
Daca ne aducem aminte de Kami si retinem ca lumea nu a fost creata de Kami, ci ca lumea este Kami, ne va ajuta sa intelegem aceasta religie foarte interesanta. Caci, de fapt, sintoismul nu vede nici o deosebire intre creat si creator, intre om si zeu, intre insusirile materiale si cele spirituale. Totul formeaza unul si acelasi lucru; iar fluviul vesnic al constiintei divine curge in toti si in toate. Pot exista deosebiri intre divinitati, dar intre ele sunt diferente de grad, nu de natura. Chiar si raul, dupa sintoisti, nu este rau. El este o iluzie. Doar vederea scurta a cuiva poate considera raul ca separat de Kami. Cand miturile sintoiste vorbesc despre demoni, ele vorbesc despre Kami deghizati in chipuri care servesc un scop si dau lectie. Pe scurt, sintoistii ar fi de acord, in parte, cu scientistul crestin care zice: “Nu exista viata, adevar, inteligenta, nici substanta in materie. Totul este Minte infinita, cu manifestari infinite, deoarece Dumnezeu este Tatal-in-toate. Duhul este Adevar nemuritor…”.
In cele mai umile sanctuare de casa, pe asa numitele “rafturi ale zeilor” din locuintele sintoistilor, torii se inalta drept, amintind inchinatorului de Kami. Aici se afla, de asemenea, o oglinda sfanta – trezind in minte cuvintele zeitei-soare, care a spus: “Priviti la aceasta oglinda ca la prezenta mea reala”. Slava reflectata de oglinda, frumusetea stralucitoare a zeilor, frumusetea interioara a inimii omenesti, misterul nedezvaluit al sufletului omenesc – totul este Kami.
Pentru sintoisti, Dumnezeu este pretutindeni
Adevarul sintoist traieste intreprindere-un iaz de divin. El este absorbit de acesta, este impresurat de el, se pierde in el. Dumnezeu este pretutindeni si pretutindeni este Dumnezeu. Dumnezeu este totul si orice este Dumnezeu. Aceasta nu-l impiedica sa fie persoana realista si practica; dimpotriva, il face practic si realist. Dar practicismul ii aminteste ca esenta vietii ingredientul divin. Iar realismul il face sa vada intotdeauna totul, in lumina duhului sau dumnezeiesc. Chiar si copacii – in special sakaki, care inconjura sanctuarele il asigura de “pomul vietii”. in vremurile de demult nici un copac nu era taiat fara o rugaciune, deoarece copacul simbolizeaza vitalitatea si asocierea cu Dumnezeu.
Sarbatoarea purificarii
Sarbatoarea purificarii a fost intotdeauna cu tinere in sintoism si in toata Japonia, unde “curatirea este alaturi de starea divina”. In zilele imparatilor (Mikado), considerati ca avand instituire divina, cetatenii isi purificau simbolic trupurile frecandu-si pielea cu bucati de hartie si apoi arzandu-le sau aruncandu-le in rau. Mikado-ul, reprezentand zeita-soare, declara apoi poporul curat la minte si la trup. Acest obicei, avand radacini in credinta ca impuritatea individuala putea avea urmari nefaste asupra obstii, mai face inca parte din modul de viata sintoist.
Sintoistii pretind ca religia lor este cale buna, calea zeilor. Ei spun ca religia lor este religia sanatoasa, insa credinta le este pura, in ciuda faptului ca ea devinne din ce in ce mai influientata de budism, confucianism si de crestinismul american. Dar sintoismul, adica religia pura a constiintei de Kami, isi are originea in Japonia. Potrivit surselor de informare, ea nu a fost exportata in nici o cantitate apreciabila pentru pelerinii spirituali din lumea larga. Dupa cartile vechi, lumea exterioara este doar o copie sau o replica a lumii ceresti, din care Japonia este partea cea mai cereasca dintre toate.
Comentariile sunt închise.