Astfel am auzit:
Odata, Cel Preaslavit se afla in Parcul caprioarelor, la Isipatana, langa Benares. Atunci s-a adresat celor cinci bhikkhu in felul urmator:
“Exista aceste doua extreme (anta) o calugari, ce trebuiesc evitate de catre cel care a renuntat (pabbajitena):
1. Indulgenta in placerile simturilor (kamasukhallikanuyoga) – aceasta este josnica, vulgara, lumeasca, nedemna si nu duce nicaieri.
2. Propria mortificare – aceasta este dureroasa, nedemna si nu duce nicaieri.
Abandonand aceste doua extreme, Tathagata a inteles Calea de mijloc (Majjhima Patipada) ce promoveaza viziunea (cakkhu) si cunoasterea (nana) si care conduce la pace (vupasamaya), inalta intelepciune(abhinnaya), Iluminare (sambodhaya) si Nibbana.
Care este o calugari, acea Cale de mijloc pe care Tathagata a inteles-o, care promoveaza viziunea si cunoasterea si care conduce la pace, inalta intelepciune, Iluminare si Nibbana?
Intr-adevar, Calea cu opt brate – si anume: intelegere corecta (samma ditthi), Gandire corecta (samma samkappa), Vorbire corecta (samma vaca), Actiune corecta (samma-kammanta), Mod de viata corect (samma ajiva), Efort corect (samma vayama), Atentie corecta (samma sati) si Contemplare corecta (samma samadhi), – aceasta o bhikkhu, este Calea de mijloc pe care Tathagata a inteles-o.” (Buddha a continuat):
Iata, acum o calugari, Nobilul Adevar al suferintei (dukkha-ariya-sacca)!
Nasterea este suferinta, decaderea este suferinta, boala este suferinta, moartea este suferinta, a fi unit cu ceea ce nu este placut este suferinta, a fi separat de ceea ce este placut este suferinta, a nu obtine ceea ce doresti este suferinta. Pe scurt, cele cinci agregate (grupe) ale atasamentului sunt suferinta.
Iata acum o calugari, Nobilul Adevar al cauzei suferintei (dukkha-samudaya-ariya-sacca):
Aceasta sete este cea care duce la renastere (ponobhavika) si este insotita de agatarea patimasa care fuge cand dupa un lucru cand dupa altul. Este setea dupa placerile simturilor (kamatanha), setea de existenta (bhavatanha) si setea de non existenta (vibhavatanha).
Iata acum o calugari, Nobilul Adevar despre incetarea suferintei (dukkha-nirodha-ariya-sacca):
Este completa distrugere si separare de acesta sete, uitarea ei, renuntarea la ea, eliberarea de ea si neatasarea fata de ea.
Iata acum o calugari, Nobilul Adevar despre Calea ce duce la incetarea suferintei (dukkha-nirodha-gamini-patipada-ariya-sacca):
Este Calea cu opt brate si anume: intelegere corecta, Gandire corecta, Vorbire corecta, Actiune corecta, Mod de viata corect, Efort corect, Atentie corecta si Contemplare corecta.
1. (a) “Acesta este Nobilul Adevar al suferintei”
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
(b) “Acest Nobil Adevar al suferintei trebuie inteles – parinneyya”
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
(c) “Acest Nobil Adevar al suferintei a fost inteles – parinnata”.
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
2. (a) “Acesta este Nobilul Adevar al cauzei suferintei”.
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
(b) “Acest Nobil Adevar al cauzei suferintei reprezinta ceea ce trebuie starpit – pahatabba”.
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
(c) “Acest Nobil Adevar al cauzei suferintei a fost starpit – pahinam”.
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
3. (a) “Acesta este Nobilul Adevar al incetarii suferintei”.
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
(b) “Acest Nobil Adevar al incetarii suferintei trebuie inteles – sacchika tabbam”.
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
(c) “Acest Nobil Adevar al incetarii suferintei a fost inteles – sacchikatam”.
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
4. (a) “Acesta este Nobilul Adevar al Caii ce duce la incetarea suferintei”.
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
(b) “Acest Nobil Adevar al Caii ce duce la incetarea suferintei trebuie aprofundat – bhavetabbam”.
Asa, o calugari, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
(c) “Acest Nobil Adevar al Caii ce duce la incetarea suferintei a fost aprofundat – bhavitam”.
Asa, o bhikkhu, a aparut in mine viziunea, cunoasterea, intelepciunea si lumina, in legatura cu lucrurile nemaiauzite pana acum.
O calugari, atat timp cat adevarata si absoluta cunoastere a acestor Patru Nobile Adevaruri sub cele trei aspecte si doisprezece moduri (nota) nu mi-a fost pe deplin limpede, nu am putut adeveri in aceasta lume cu zeii, Brahma si Marasii ei, cu multimile de asceti si preoti, zei si oameni, ca am obtinut incomparabila, suprema Iluminare. Doar atunci, o calugari, cand adevarata si absoluta cunoastere a acestor Patru Nobile Adevaruri cu cele trei aspecte ale lor si cele doisprezece moduri, mi-a devenit pe deplin limpede, doar atunci am putut adeveri in aceasta lume cu zeii, Brahma si Marasii ei, cu multimile de asceti si preoti, zei si oameni, ca am obtinut incomparabila, suprema Iluminare.
Si atunci a aparut in mine cunoasterea si viziunea: “De neclintit este eliberarea mintii mele, aceasta este ultima nastere, acum nu mai exista renastere pentru mine”.
Acestea sunt cuvintele Celui Binecuvantat iar cei cinci bhikkhu le-au aplaudat cu incantare. in timp ce aceasta doctrina era prezentata, in venerabilul Kondanna a rasarit ochiul fara de praf si neprihanit al Adevarului, ‘Tot ceea ce a aparut trebuie ca pana la urma sa dispara’.
Cand Buddha a infatisat aceasta Dhammacakka, zeitatile pamantului au strigat:
“Aceasta excelenta Dhammacakka, ce nu putea fi prezentata de nici un ascet, preot, zeu, Mara sau Brahma din aceasta lume, a fost explicata de Cel Binecuvantat in Parcul caprioarelor din Isipatana, langa Benares.”
Auzind-o, Devasii din cerurile Catummaharajika, Tavatimsa, Yama, Tusita, Nimmanarati, Paranimmitavasavatti si toti Brahma din cerurile Brahma Parisajja, Brahma Purohita, Maha Brahma, Parittabha, Appamanabha, Abhassara, Parittasubha, Appamanasubha, Subhakinha, Vehapphala, Aviha, Atappa, Sudassa, Sudassi si Akanittha au inaltat si ei acelasi strigat de bucurie.
Astfel, in chiar acea clipa, strigatul s-a extins de-a lungul intregului tinut Brahma. Aceste zece mii de sisteme de lumi au vibrat, s-au cutremurat si s-au clatinat din temelii.
O lumina radioasa ce depasea stralucirea Devasilor, a aparut in lume.
Apoi, Cel Binecuvantat a spus: “Prieteni, Kondanna a inteles cu adevarat. Prieteni, Kondanna a inteles cu adevarat.”
De aceea Venerabilul Kondanna a fost numit Annata Kondanna.