Medicina descrie cauzele relativ superficiale ale suferintelor vietii. Dar, cauzele problemelor de sanatate se afla dincolo de taramul medicinei, si este cauzata de karma, conform unor traditii spirituale, ca de exemplu budismul. Asadar, in timp ce tinta stiintei medicale este sanatatea, budismul cauta scopul pentru care oamenii sunt nascuti in aceasta lume.
Desi depasirea unei anumite boli este posibila prin noile si inovatoarele tratamente, astfel solutionandu-ne problema in mod tehnic, acest lucru, conform budismului, nu va schimba influenta karmei noastre. Fara schimbarea profunda a conditiei de viata la cel mai adanc nivel, suntem predestinati sa trecem prin suferinta rezultata din acele cauze pe care le-am creat in trecut.
Si asta pentru ca fiecare din noi isi creeaza propria karma. Gandurile noastre trecute, vorbirea si comportamentul nostru au modelat realitatea prezenta, iar actiunile (si gandurile, si vorbirea) din prezent vor afecta la randul lor viitorul. Influenta karmei trece dintr-o viata in alta, ramanand intr-o stare latenta intre moarte si renastere, conform budismului. Legea karmei justifica circumstantele nasterii unei persoane, firea sa individuala si diferentele dintre toate fiintele vii si mediile lor.
Karma in budism este vazuta nu doar ca un mijloc ce explica prezentul, dar si ca forta potentiala prin intermediul careia ne putem influenta viitorul. Karma pozitiva, prin urmare, inseamna actiuni izvorate din intentii pozitive, bunatate si compasiune. Dimpotriva, karma negativa se refera la actiunile nascute din lacomie, furie si ignoranta.
Budismul ne invata ca lantul cauzei si efectului este etern; acest fapt explica influenta karmei adunate in existentele precedente. Influenta unei astfel de karme se afla in adancul vietilor noastre si, atunci cand este activata de realitatile de moment ale existentei prezente, ne modeleaza destinele conform dictatelor sale. Unele efecte karmice pot aparea in aceasta existenta, in timp ce altele pot ramane latente.
Uneori karma este atat de incarcata, atat de profund fixata in adancurile vietii omului, incat nu poate fi usor transformata. De exemplu, sa presupunem ca cineva face in mod deliberat pe altcineva extrem de nefericit sau chiar cauzeaza moartea persoanei; indiferent daca cel vinovat este tras sau nu la raspundere, el a creat o karma negativa extrem de grea. Conform legilor stricte ale cauzalitatii, aceasta karma negativa va produce cu siguranta o suferinta karmica peste puterile obisnuite ale cuiva de a o anihila. O astfel de karma grava isi exercita de obicei influenta la moarte, iar karma dominanta in timpul mortii va fi cea care va determina conditia fundamentala de viata din existenta urmatoare.