Ce este Triunghiul Bermudelor?
„Triunghiul Bermudelor” este una din cele mai stranii enigme ale marii. In aceasta zona, delimitata de insulele Bermude, Florida si Porto-Rico, navele dispar sau sunt descoperite fara niciun supravietuitor la bord. La fel, avioanele care lanseaza mesaje nelinistitoare si apoi dispar. Pentru a califica acest carusel de epave ratacitoare, acest „cimitir marin, denumirile cele mai fanteziste nu au incetat sa apara: „triunghiul Diavolului, „marea poarta a nenorocirii etc. O harta din 1550 numeste deja Bermudele „Insulele diavolilor.
De asemenea, dupa cum scrie un cronicar in 1610, aceste insule sunt sediul furtunilor, al tuturor calamitatilor. Ariel, din piesa „Furtuna” evoca „Bermudele chinurilor vesnice”. Dupa Shakespeare, Webster adauga ca ele sint „supraveghetorul tunetelor, fulgerelor inspaimintatoare, tuturor zgomotelor”.
Numeroase carti au fost consacrate „Triunghiului Bermudelor: toti autorii sunt de acord ca in aceasta zona maritima se petrec lucruri a caror explicatie e foarte greu de gasit. Un autor a mers pana acolo incat si-a imaginat ca poate fi un loc de interventie a extraterestrilor. Ei ar fi responsabili de disparitiile inexplicabile de nave si avioane. Lasand la o parte acest gen de ipoteze, cateva intrebari se impun totusi: Exista in aceasta regiune o frecventa exceptionala a accidentelor? Daca da, atunci care sunt cauzele lor?
Cazuri celebre de disparitie
La 31 ianuarie 1921, la capul Hatteras, oamenii statiei de salvare au descoperit esuata o ambarcatiune cu cinci catarge Carol S. Deering. Pe punte, insa niciun semn de viata. In camera de veghe – nici sextant, nici caiet de bord, afara de o harta cu ruta de navigatie. Accidentul, inainte de a a fi clasat fara nicio dovada i-a intrigat pe anchetatori. Mai ales ca, in saptamanile in care se cauta epava au mai disparut si alte nave: pe drumul sau intre, apoi trei vapoare si cateva veliere care s-au scufundat tot fara sa lase urme.
O intrebare totusi staruie: unde sunt membrii echipajelor? In acest sens, cazul schoonerului american Ellen Austin este mai mult decat celebru. Omul de cart de pe acest vas a semnalat un velier in deriva, dupa o recenta furtuna. Pe punte, insa nu era nimeni. S-a presupus ca echipajul a fost luat de valuri. Capitanul a imbarcat cativa oameni pe epava. Noaptea urmatoare, furtuna a continuat. Apoi s-a lasat ceata. Cand aceasta s-a risipit, doar Ellen Austin mai era pe apa. Doua zile mai tarziu velierul a fost vazut si abordat. Echipajul insa… disparuse. Capitanul a cerut din nou voluntari pentru a dirija acest velier ce parea fermecat. Scenariul s-a repetat. In timpul noptii, furtuna a suflat din nou, si din nou, dimineata, velierul era disparut. Apoi, din nou a fost gasit. Si inca o data …pustiu. Nici urma din noul echipaj! Atunci, capitanul lui Ellen Austin n-a mai insistat, lasand acest vas fantoma in voia destinului sau.
Celebra ramane si disparitia a …5 avioane. In ziua de 5 decembrie 1945, cinci avioane militare americane au decolat de la baza Fort Lauderdale (Florida) pentru un exercitiu de rutina. Nu au mai revenit niciodata, ultimul mesaj radio fiind nelinistitor. Escadrila fusese intr-adevar in pericol. Dar, in ce mod? Un accident mecanic nu putea afecta 5 avioane in acelasi timp, iar acul barometrului raminea imobil – nici urma de furtuna. Un hidroavion „Mariner a fost trimis in cautarea lor. Nici el nu s-a mai intors la baza. Cercetarile s-au intensificat. Pana la 12 decembrie, un port-avion, numeroase vedete ale marinei au explorat 280.000 mile patrate, zona survolata si de 300 de avioane. Toate aceste cercetari n-au dat niciun rezultat. Astfel, misterul „Triunghiului Bermudelor a afectat si cerul. Au mai disparut: un bombardier – in 1947, in 1948 – un avion de transport de la British South American Airways si un DC 3 cu 32 de pasageri. Intre 1950-1974, alte 20 de avioane au disparut deasupra „Triunghiului Bermudelor”: bombardiere, avioane de linie si avioane particulare etc.
Ipotezele Marinei americane
Explicatiile acestor ciudate intamplari? Serviciul de coasta al marinei americane a publicat un raport care da doar un inceput de explicatie acestui mister: „Inainte de toate, „triunghiul diavolului este unul din locurile unde busola indica nordul adevarat, in locul nordului magnetic…Si daca aceasta deviatie a busolei nu este compensata, navigatorul se poate departa foarte mult de ruta sa. O alta caracteristica este chiar natura curentului Gulf Stream-ului. El este foarte rapid si agitat si poate sterge toate urmele naufragiului. Timpul imprevizibil al Caraibilor, joaca, de asemenea, rolul sau. Furtunile iscate pe neasteptate si trombele de apa provoaca moartea pilotilor si marinarilor”. Raportul insira in continuare varietatea extrem de mare a fundului marii care provoaca violenti curenti schimbatori si insista pe faptul ca multe dintre nave sunt victimele… ocupantilor lor. Si concluzioneaza: „Serviciul de coasta nu admite explicatiile de domeniul supranaturalului date dezastrelor de pe mare. Dupa experienta noastra, foarte bogata, in fiecare an fortele naturii s-au ajutat de comportamentul imprevizibil al omului care este mult mai neobisnuit decat isi imagineaza cele mai infierbantate fantezii”.
Ipotezele jurnalistilor si ale oamenilor de stiinta
Jurnalistul stiintific Joseph Goodavage, speculand anomaliile gravitatiei, observate sau presupuse in Bermude, sugereaza ca acest loc este semnul unei „genuni negre prin care oamenii, intr-un fel, sint aspirati in cosmos.
James Raymond Wolfe, un universitar, referindu-se la Einstein afirma ca un agregat de molecule de masa nula poate sa surprinda uneori o nava sau un avion scotandu-le in afara spatiului si timpului terestru.
Revenind la domeniul fizicii pure, savantii sovietici si-au imaginat ca emisiile de infrasunete – a caror origine urmeaza sa fie determinata – a putut cauza echipajelor tulburari psihice care le-au sugerat un pericol imaginar, incitandu-i sa paraseasca bordul vaselor.
In sfarsit, o opinie cam bizara: David Zink profesor la Universitatea Beaumont din Texas crede ca anomaliile de gravitatie si perturbatiile magnetice sunt efectul „scanteierii cristalului care straluceste inca pe ruinele Atlantidei, plasata de catre el in aceasta zona. Oricat de neclara ar fi o asemenea explicatie, un lucru este cert: scafandrii au descoperit langa o mica insula din arhipelagul Bahamas, blocuri de piatra aliniate care sugerau ziduri distruse, platouri, temple etc. Dar este aceasta Atlantida? Oceanografii discuta. Exploratorul Charles Berlitz a anuntat descoperirea unei piramide de 200 metri inaltime, cufundata la o adancime de 900 metri. Cel mai adesea, constienti sau nu, acesti comentatori se lasa influentati de aura de mister care inconjoara „Triunghiul Bermudelor.
Alte voci insa, ca de exemplu, americanul Lawrence David Kusche afirma ca aceste enigme nu sunt decat banale si explicabile… fapte diverse. Cercetari stiintifice de prestigiu desfasurate in ultimii ani, atesta, de asemenea, ca nu exista niciun mister in regiune. Singura anomalie relativa ar fi vartejurile uriase, cu o latime de 150-200 km si un diametru in profunzime de un kilometru. Ele ar putea inghiti nave, dar nu si avioane. Dar enigmele „Triunghiului Bermudelor” nu sunt ele prea complexe pentru a fi numai de resortul oceanografiei?