Home Spiritualitate practicaMeditatii Isihastul Nicefor Pustnicul ne invata despre inima, respiratie si rugaciune

Isihastul Nicefor Pustnicul ne invata despre inima, respiratie si rugaciune

by admin
5 views
Social Media
  •  
  •  
  •  

Incepand cu secolul al IV-lea, ravna crestina a dus la vocatii monastice. Niste barbati s-au retras in pustietatile din Orientul Mijlociu, Egipt, Siria, Palestina, Bizant, Asia Mica, Mesopotamia, Grecia, muntele Athos pentru a se izola in rugaciune si in contemplarea lui Dumnezeu. Criminali pocaiti sau credinciosi infocati, toti cautau linistea sufletului sau isihia departe de contactul cu oamenii, de unde si numele lor de isihasti.

Singuratatea le-a dus misticismul, de natura evident gnostica, la inaltimi foarte mari. Se pare ca incepand cu Evagrie Ponticul, in desertul Egiptului, si Nicefor Pustnicul, la muntele Athos, s-a dezvoltat o tehnica a extazului in rugaciune prin controlul respiratiei, ceea ce evoca foarte mult yoga. Intr-adevar, isihastii isi concentrau eforturile pe ombilic, considerat in yoga ca fiind chakra. Indelunga anterioritate a hinduismului ne ingaduie sa presupunem ca aceasta practica a fost invatata de catre calugari de la calatorii veniti din India.

Iata o meditatie a inimii a lui Nicefor Pustnicul:

Tu stii ca ceea ce respiram noi este aerul. Organul prin care il expiram nu este altul decat inima. Ea este izvor de viata si de caldura pentru trup. Inima atrage, asadar, rasuflarea pentru a-i potoli caldura prin respiratie si pentru a-si procura caldura potrivita. Cauza acestei combinatii, sau mai curand agentul, este plamanul care, facut de Creator din tesuturi subtiri, face sa intre si sa iasa aerul inconjurator ca niste foaie fara sa oboseasca. In felul acesta, inima tragand la ea racoarea si degajand caldura pazeste cu grija organismul pentru care a fost pregatita in vederea pastrarii fiintei vii.

Tu, asadar, asaza-te, reculege-ti duhul, introdu acest duh in trecatoarea nazala unde aerul respirat intra in inima, impinge-l si forteaza-l sa intre cu aerul respirat in inima. Odata intrat acolo, ceea ce urmeaza nu va fi decat bucurie si desfatare. Ca un om care se intoarce acasa dupa o calatorie si nu stie ce sa faca de bucuria pe care o incearca regasindu-si copiii si sotia, la fel si duhul, cand se uneste cu sufletul, se umple de o desfatare si o bucurie ce nu pot fi spuse. Prin urmare, fratele meu, invata-ti duhul sa nu iasa de acolo repede. La inceput, el se plictiseste foarte tare de aceasta inchisoare si de aceasta constrangere inlauntru. Insa odata obisnuit, el nu mai gaseste placere in ratacirile din afara. Deoarece regatul cerului este inlauntrul nostru si duhul nostru contemplandu-l acolo si cautandu-l printr-o rugaciune curata, considera tot ce este in afara demn de dezgust si de ura. Asadar, daca tu intri prin duh, asa cum ti-am spus, in locul din inima pe care ti l-am aratat, multumiri sa fie aduse lui Dumnezeu! […] Tu stii ca ratiunea oricarui om se afla in piept, deoarece in tacerea buzelor noastre, inlauntrul pieptului nostru, noi vorbim, noi discutam si ne formam rugaciuni si psalmi.

ATENTIE! Site-ul almeea.ro nu-si asuma nicio responsabilitate pentru articolele legate de vindecarea fizica, prin folosirea sau nefolosirea anumitor alimente, medicamente si/sau anumite exercitii. Aceste articole au doar rol informativ. Daca doriti sau nu sa folositi sfaturile din aceste articole depinde doar de voi. Va recomandam sa cereti consult specializat inainte de a pune in practica aceste sfaturi.

S-ar putea sa va placa si

4 comments

cornel 17 aprilie 2012 - 19:29

imi par rau, dar nu am inteles ce tip de respiratie trebuie sa adopt? sau oare nu trebuie sa stim? cea ce citesc, cred ca este o cimilitura, sau un cod gen “enigma”, deoarece stau de 15 minute si tot recitesc si nu imi dau seama cum sa fortez respiratia spre inima?

gringo 17 aprilie 2012 - 19:30

Eu nu cred ca izolarea face bine , si mai ales mie.

lg.mihail 27 aprilie 2012 - 18:09

Prostii! Isihasmul ortodox nu are nici o treaba cu yoga. Doar inima este centrul asupra caruia se concentreaza isihastii. Nu pentru ca acolo e vreo chakra, ci pentru ca acolo e sufletul uman. Inima are dublu sens: cord si suflet. Ele se suprapun. Tot odata, nu toata inima reactioneaza la fel la rugaciunea lui Iisus. De exemplu, daca apar dureri la baza inimii atunci lucrearea trebuie oprita, semn ca lucreaza puterile diavolesti – baza inimii fiind locul dedicat patimilor. La barbati, punctul de concentrare se afla la 2 degete mai sus de sfarcul stang. Practicarea gresita duce la boli fizice de inima si chiar la indracire.

Apoi, exercitiile psiho-somatice sunt dispensabile. Respiratia are ca prim rol adunarea gandurilor. Noi nu incercam sa ne “golim” creierii ca la sedintele de yoga, ca mai apoi sa ne lasam mintea sa “zburde”. Acolo lucreaza diavolul, prin imaginatie. Mintea trebuie golita de griji si imagini, iar singura idee care ramane puternic-vie e: “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul!”

Daca cineva isi poate aduna perfect gandurile si poate realiza rugaciunea cum trebuie, metodele de respiratie, postura, sau alte chestiuni exterioare sunt absolut inutile. Ca o curiozitate, dincolo de rostirea pe respiratie, mai este si cea pe bataile inimii. Rugaciunea se imparte in cuvinte si grupuri de cuvinte scurte, despartite de cate o bataie de inima (mana stanga ia pulsul la mana dreapta si tine “ritmul”). Acelasi rol – adunarea gandurilor.

Dar practica e cu mult mai profunda si nu e o metoda de cadere in extaz, ci e o practica cu temeiuri biblice. Forma aceasta apare la Grigorie Palama, tarziu (sec. 10-11), dar rostirea neincetata a numelui lui Iisus e regasita la pustnicii timpurii (sec 4).

Nu imi place cum prezentati problema: gresit!

DRAGOS ANUNNAKI-stu 3 mai 2012 - 6:54

Lg. mihail, in primu rand vorbesti in multe necunostiinte de cauze: 1. cum sa nu existe chakrele devreme ce ele au fost si demonstrate stiintific si sint numite biocampuri care inconjoara fiinta umana, 2. apoi o sa zici ca nici aura nu exista, desi efectul kirilian al celor 2 soti rusi permite analizarea si vederea sa, 3. ai acelasi stil misto de a propaga ideile si conceptiile conform caruia cea ce nu corespunde cu doctrinele tale “este diavolul” cam asa vorbesc crestinii (majoritatea), 4. de unde sti tu ca cei de la yoga is golesc mintea? ai vreo dovada probatorie concreta sau doar vorbesti asa ca da bine la egoism? eu practic yoga si nu sint deloc satanist, nu sint deloc cu mintea goala ci cat se poate de rational si analizez totu si deobicei sint etichetat de persoane ca tine ca as fi asa, intrucat mintea mea analizatoare nu accepta orice idiotenie propagata fara a fi temeinic analizata si comparata cu alte lucruri, ideologii, afirmatii etc. Iti sugerezi sa faci si tu acelasi lucru, asta te va ajuta sa vezi lumea cu alti ochi, nu cu ochii unora de acum 2000 de ani 😉

Leave a Comment