Fruntea, spune Herder, este lacasul seninatatii, al bucuriei, al grijilor, al nelinistilor, al prostiei, al nestiintei si rautatii. Dintre toate partile obrazului, ea e cea mai importanta trasatura. Vazuta din profil, fruntea poate fi impartita in trei categorii: aplecata spre spate, dreapta, boltita (bombata).
* Fruntea aplecata spre spate sau tesita indica, in general, imaginatie, spirit si delicatete.
* Daca e complet dreapta, perpendiculara, de la par pana la sprancene, este semnul lipsei totale de inteligenta
* O conformatie perpendiculara, care se bolteste usor la capatul de sus, anunta o minte capabila de reflectie, un om profund in gandire.
* Fruntile proeminente apartin spiritelor marginite si slabe si care nu vor ajunge niciodata la maturitate.
Contururile fruntii, arcuite si fara unghiuri, hotarasc blandetea si flexibilitatea caracterului.
* Cand o frunte rotunjita si proeminenta in partea de sus, coboara in jos dreapta, dand impresia in ansamblu ca e perpendiculara, putem sa ne bazam pe foarte multa ratiune, vioiciune dar si nervozitate. Dar, in acelasi timp, trebuie sa ne asteptam la o inima de gheata.
* Cu cat fruntea e mai alungita, cu atat spiritul e mai lipsit de energie si de rezistenta. Cu cat e mai restransa, mai scurta si mai compacta, cu atat caracterul este mai concentrat, mai hotarat si mai solid.
Pentru ca o frunte sa intruneasca toate calitatile intr-o fericita imbinare, sa fie frumoasa si sa dea impresia ca ascunde atat o minte bogata, cat si un caracter nobil, trebuie sa fie perfect proportionata cu restul obrazului. Fara niciun fel de inegalitate si riduri permanente, ea nu va fi totusi scutita de ele; dar aceasta se va intampla intr-un moment de concentrare profunda, de suparare sau manifestare a unei dureri. Culoarea fruntii trebuie sa fie mai luminoasa decat restul obrazului.
* Daca arcada ochiului e iesita in afara e semnul unei aptitudini speciale pentru activitati intelectuale, a unei sagacitati deosebite pentru mari actiuni. Dar si fara acest unghi proeminent, exista atatea excelente capete si bine asezate pe umeri, atunci cand fruntea lor cade, asemenea unui zid, perpendicular pe sprancenele asezate orizontal si care se arcuiesc aproape imperceptibil, in ambele parti, spre tample.
* Fruntea ingusta, cu riduri neuniforme, tesita in parti, care se increteste mereu altfel, nu e o buna recomandare si nu trebuie sa inspire prea multa incredere.
* Fruntea patrata, cu partile laterale la fel de late si cu arcada ochiului puternica presupun o mare intelepciune si curaj. Toti fizionomistii sint de acord asupra acestui punct.
* O frunte foarte osoasa, impodobita cu multa piele, anunta o persoana ursuza si certareata.
* O frunte inalta, la o fata lunguiata si ascutita spre barbie e un semn de slabiciune si prostie.
* Fruntea alungita, cu pielea foarte intinsa si neteda, pe care nu se zareste, chiar cu prilejul unei neobisnuite bucurii, nici cea mai mica incretitura, este indiciul unui caracter rece, banuitor, caustic, indarjit, suparacios, plin de pretentii, slugarnic si razbunator.
* O frunte care, din partea de sus, se apleaca inainte spre ochi, la o persoana in puterea varstei, indica in mod categoric o prostie fara margini.
* Cute oblice pe frunte, mai cu seama daca soarta face ca ele sa fie paralele, sau numai par astfel, dau in vileag o minte saraca, un spirit fals si banuitor.
* Daca aceste cute sunt paralele si regulate, nu prea adanci, acestea se intalnesc doar la oamenii drepti, intelepti, cinstiti.
* Fruntea a carei parte superioara e strabatuta de cute foarte distincte si mai ales circulare, in timp ce cealalta jumatate e neteda si fara nicio cuta, e semnul unui spirit marginit.
SPRANCENELE
Sub frunte se afla frumoasa ei granita, sprinceana, curcubeu de pace cand e placut desenata, arc incordat al discordiei atunci cand exprima manie. Sprancenele frumos arcuite se potrivesc cu modestia si simplitatea unei fecioare.
* Asezate in linie dreapta si pe orizontala, ele denota un caracter rau si ambitios.
* Cand forma lor e pe jumatate arcuita, forta spiritului va fi unita cu o bunatate naiva.
* Sprancenele aspre si neuniforme sunt semnul unei agerimi de spirit si incapatanare. Dar acelasi amestec anunta o traire mai moderata, daca firul sprancenei este fin.
* Cand sunt dese si compacte si firul e culcat uniform, ca sa zicem asa, tras cu linia, ele promit categoric o judecata sanatoasa si solida, o profunda intelepciune, un simt al dreptatii si spirit ponderat.
* Sprancenele impreunate treceau la arabi drept semn al frumusetii, in timp ce vechi fizionomisti vedeau in aceasta un caracter fatarnic. Prima dintre aceste opinii este falsa, iar a doua exagerata, caci intalnim adesea acest fel de sprancene la oamenii cei mai cinstiti si placuti.
* Sprancenele subtiri sunt marca sigura a unei firi nepasatoare si slabe. La un om energic, ele slabesc forta si vioiciunea caracterului.
* Sprancenele in unghi si intrerupte sunt caracteristice unui om muncitor.
* Cu cat sprancenele sunt mai aproape de ochi, cu atat avem de-a face cu un caracter serios, profund si solid. Acesta pierde din forta, din fermitate, din indrazneala, pe masura ce sprancenele sunt plasate mai sus.
* Distanta mare dintre sprancene anunta o conceptie asezata, un suflet calm si linistit.
Miscarea sprancenelor este foarte expresiva: ea marcheaza pasiunile joase, orgoliul, mania, dispretul. Un om incruntat este o fiinta dispretuitoare si in acelasi timp de dispretuit.
OCHII
Buffon afirma ca ochii sunt aceia in care se reflecta cele mai ascunse framantari ale omului si ca acestea pot fi usor recunoscute. Mai mult ca oricare alt organ, ochiul apartine sufletului. Se pare ca ei asista si participa la toate nuantele manifestarilor lui. Ei exprima pasiunile cele mai puternice si emotiile cele mai navalnice, precum si starile cele mai placute si sentimentele cele mai delicate. Toate acestea sunt exprimate prin ochi cu toata taria, in toata puritatea lor, asa cum s-au nascut ele. Sentimentele se transmit prin priviri rapide si care comunica celuilalt pasiunea, fapta, imaginea sufletului celui de la care pleaca expresia acelei priviri. Omul primeste si reflecta in acelasi timp lumina gandirii si caldura sentimentului. Ochii sunt fata spiritului si limbajul inteligentei.
* Ochii albastri anunta mai mult slabiciune, o fire apatica si mai efeminata decat ochii caprui sau negri. Aceasta nu inseamna ca printre persoanele cu ochi albastri nu exista si firi foarte energice
* În general, ochii caprui sunt indiciul cel mai obisnuit al unui temperament barbatesc, viguros si profund.
* Orice talent deosebit se asociaza aproape intotdeauna cu ochi de culoare galbuie spre brun.
* Oamenii furiosi au ochi de toate culorile, foarte rar albastri, mai cu seama caprui si verzi. Acestia din urma sunt, intr-un anume fel, semnul vioiciunii si curajului. Nu vom vedea niciodata ochi de un albastru deschis la oameni colerici.
* Ochii care formeaza spre nas un unghi alungit, ascutit, apartin fie persoanelor foarte judicioase, fie foarte fine.
* Cand pleoapa de sus descrie un arc complet, este marca unui dar de la natura, mare delicatete si uneori timiditate.
* Cand pleoapa se deseneaza aproape orizontal pe ochi si taie in diametru pupila, ea anunta in mod obisnuit un om foarte fin, indemanatec si siret. Dar aceasta nu inseamna ca o astfel de conformatie a ochiului distruge spiritul de dreptate al acelei persoane.
* Pleoapele adancite si foarte conturate anunta, de cele mai multe ori, o stare de spirit colerica. Recunoastem aici pe artist si pe omul de bun gust. Aceste caracteristici sunt foarte rare la femei si, atunci cand exista, ele sunt rezervate unor personalitati puternice, de o exceptionala inteligenta.
* Ochii foarte mari, de un albastru foarte deschis si vazuti din profil aproape transparenti anunta intotdeauna un mod de a gandi usor, cuprinzator, dar in acelasi timp un caracter extrem de sensibil, dificil, banuitor, gelos, predispus sa fie partinitor.
* Ochii mici negri, stralucitori, sub sprincene negre si stufoase, care par ca se afunda cand surad malitios, anunta aproape intotdeauna un om priceput, cu pareri profunde, dar predispus la intrigi si sicane. Daca asemenea ochi nu sunt asociati unei guri batjocoritoare, ei caracterizeaza un spirit rece si patrunzator, foarte mult gust, eleganta, precizie, aplecare mai degraba spre avaritie decat spre generozitate.
* Ochii mari deschisi, de o limpezime pina la transparenta si in adincul carora se vede stralucind o flacara, printre pleoapele paralele, nu prea largi dar bine conturate, reunesc foarte sigur aceste cinci trasaturi: o forta vie de patrundere, eleganta si gust, temperament coleric, orgoliu, aplecare spre aventuri galante.
* Ochii la care se observa in intregime pupila si, sub ea, un pic de alb, sunt intr-o stare de tensiune anormala sau apartin acelor oameni nelinistiti, pasionati, pe jumatate nebuni. Niciodata oamenii cu judecata sanatoasa, matura, precisa, si in care poti sa te increzi nu au asemenea ochi.
* Anumiti ochi sunt foarte lucitori, larg deschisi, cu o fizionomie fada, si anunta incapatanare dar fara fermitate, prostie cu pretentii de intelepciune, un caracter rece dar care vrea sa para plin de caldura, care arde insa ca un foc de paie.
* Oamenii banuitori, nervosi, violenti au de cele mai multe ori ochii infundati in orbite si privirea adanca, cuprinzatoare.
* Nebunul sau surdul au adesea ochii iesiti din cap.
* Vicleanul, atunci cand vorbeste, are pleoapele aplecate, privirea ramanandu-i ascunsa.
* Oamenii fini si vicleni au obiceiul sa tina un ochi, si uneori amandoi, pe jumatate inchisi. E un semn al slabiciunii de spirit. Intr-adevar, rar vedem un om energic care sa fie si siret: neincrederea noastra in altii se naste din putina incredere ce o avem in noi insine.