Parintele Cleopa Ilie marturisea ca „cea mai mare nebunie, paganatate si ratacire de la adevar este de a crede cineva ca dupa moarte sufletul omului intra in alte trupuri de oameni, dobitoace…”. Aceasta afirmatie poate parea cam aspra, dar se poate sa fie cat se poate de adevarata.
Conceptia despre reincarnare este strans legata de cea despre preexistenta sufletelor. Biserica invata ca sufletele omenesti nu au fost create de la inceputul lumii sau ca ar fi „scantei divine”, particele de dumnezeire. Sufletul fiind creat de Dumnezeu nu poate sa fie o parte desprinsa de Creator. Asa cred numai cei care confunda creatia cu Creatorul si sustin vechile idei panteiste. Dumnezeu a randuit ca sufletul sa existe din aceeasi clipa in care apare si embrionul uman in care se va salaslui. Astfel, fatul creat este rod al dragostei parintesti, nefiind posibila existenta unui suflet care are libertatea de a se intrupa (si nici macar de a exista) independent de parinti.
Atat in teoria reincarnarii cat si in cea a preexistentei sufletului se poate observa foarte usor o implicatie directa: daca sufletul exista independent de parinti, si de-a lungul mai multor vieti fiecare suflet a avut mai multe perechi de „parinti”, unicitatea relatiei parinte-copil dispare. Odata cu ea dispare fundamentul dragostei dintre parinti si copii, dragoste care sta la baza familiei. Daca in societatea hindusa anumite traditii foarte puternice mentineau stransa legatura dintre parinti si copii, chiar daca acestia credeau in reincarnare, in societatea contemporana, refractara fata de orice forma de traditionalism, credinta in reincarnare genereaza puternice conflicte intre generatii, tinerii cautand cu orice pret sa isi manifeste independenta fata de cei pe care nu ii mai recunosc drept parinti in adevaratul sens al cuvantului.
In concluzie, este foarte nepotrivit ca cineva sa afirme ca este crestin si ca in acelasi timp crede in reincarnare. Cele doua credinte se exclud reciproc. A fi crestin este un lucru esential si inseamna a ramane ancorat in invatatura Bisericii. A crede in reincarnare inseamna a nu mai putea spune nici macar „Crezul”, inseamna a nu mai astepta Invierea Mortilor.